Gemeenteraadsverkiezingen
21 maart 2018.
Kandidatenlijst ANDERS!
1. Dorien Sijbenga – van den Outenaar (Middenmeer)
2. Anneke Romar – Loer (Breezand)
3. Gerard Schür (Barsingerhorn)
4. Arjen Voogt (Slootdorp)
5. Edwin van Stam (Anna Paulowna)
6. Peggy Dames (Wieringerwerf)
7. Nico de Vries (Wieringerwerf)
8. Ellen Hiemstra – Smit (Wieringerwerf)
9. Bob Smit (Wieringerwerf)
10. Rien Hoekenga (Wieringerwerf)
11. Rob Röell (Middenmeer)
12. Annemarie Karman (Middenmeer)
13. Marleen Alma (Wieringerwerf)
1. Dorien Sijbenga – van den Outenaar (Middenmeer)
2. Anneke Romar – Loer (Breezand)
3. Gerard Schür (Barsingerhorn)
4. Arjen Voogt (Slootdorp)
5. Edwin van Stam (Anna Paulowna)
6. Peggy Dames (Wieringerwerf)
7. Nico de Vries (Wieringerwerf)
8. Ellen Hiemstra – Smit (Wieringerwerf)
9. Bob Smit (Wieringerwerf)
10. Rien Hoekenga (Wieringerwerf)
11. Rob Röell (Middenmeer)
12. Annemarie Karman (Middenmeer)
13. Marleen Alma (Wieringerwerf)
Wie zijn wij ?
De overheid is er voor de burger !
Dat betekent voor ANDERS ! een lokaal bestuur dat zorgt voor de burger, dat dienstbaar is aan de inwoners;
een bestuur dat acties faciliteert die door inwoners gesteund worden, een bestuur dat open staat voor initiatieven
uit de samenleving, de belangen van de samenleving behartigt en de burger bij het bestuur betrekt.
Gemeenten zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor jeugdzorg, werk en inkomen en zorg aan langdurig
zieken en ouderen. Maar deze overdracht van taken kende veel problemen waarvan de burger de dupe
was. Het belang van de burger dient centraal te staan als sprake is van ingrijpende veranderingen.
De overheid verwacht steeds meer van de burger
In plaats van de vraag: “wat kan de overheid voor de burger betekenen” is de vraag ontstaan:
“wat kan de burger voor de overheid betekenen ?”
Door decentralisaties is het takenpakket van de gemeente toegenomen en werd de burger meer
afhankelijk van gemeentelijk beleid. Daarbij is de kloof gegroeid tussen burger en bestuur. Door met de
burger te communiceren en samen te werken moet de relatie burger – overheid hersteld worden.
Steeds meer wordt van ons burgers verwacht dat we digitaal met de overheid communiceren.
ANDERS ! wil dat inwoners die van internet geen gebruik kunnen of willen maken, ook via een
(mobiele) servicebalie de diensten van de overheid kunnen bereiken.
Websites van overheden moeten door de burger beoordeeld worden op klantvriendelijkheid.
Voor ANDERS ! moeten lokale besluiten een maximaal draagvlak hebben. Dat betekent dat plannen
die de leef- of woonomgeving veranderen, altijd moeten worden gesteund door omwonenden.
Hollands Kroon is ontstaan door een herindelingsbesluit waarbij op onderdelen onderzoek is verricht
naar de meest wenselijke situatie.
ANDERS ! bepleit dat de resultaten van die onderzoeken niet vergeten worden.
Een betrouwbare overheid respecteert immers besluiten uit het verleden en handelt volgens de
Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur.
Te vaak moeten inwoners vaststellen dat deze beginselen van de rechtsstaat niet functioneren.
De overheid is er voor de burger !
Dat betekent voor ANDERS ! een lokaal bestuur dat zorgt voor de burger, dat dienstbaar is aan de inwoners;
een bestuur dat acties faciliteert die door inwoners gesteund worden, een bestuur dat open staat voor initiatieven
uit de samenleving, de belangen van de samenleving behartigt en de burger bij het bestuur betrekt.
Gemeenten zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor jeugdzorg, werk en inkomen en zorg aan langdurig
zieken en ouderen. Maar deze overdracht van taken kende veel problemen waarvan de burger de dupe
was. Het belang van de burger dient centraal te staan als sprake is van ingrijpende veranderingen.
De overheid verwacht steeds meer van de burger
In plaats van de vraag: “wat kan de overheid voor de burger betekenen” is de vraag ontstaan:
“wat kan de burger voor de overheid betekenen ?”
Door decentralisaties is het takenpakket van de gemeente toegenomen en werd de burger meer
afhankelijk van gemeentelijk beleid. Daarbij is de kloof gegroeid tussen burger en bestuur. Door met de
burger te communiceren en samen te werken moet de relatie burger – overheid hersteld worden.
Steeds meer wordt van ons burgers verwacht dat we digitaal met de overheid communiceren.
ANDERS ! wil dat inwoners die van internet geen gebruik kunnen of willen maken, ook via een
(mobiele) servicebalie de diensten van de overheid kunnen bereiken.
Websites van overheden moeten door de burger beoordeeld worden op klantvriendelijkheid.
Voor ANDERS ! moeten lokale besluiten een maximaal draagvlak hebben. Dat betekent dat plannen
die de leef- of woonomgeving veranderen, altijd moeten worden gesteund door omwonenden.
Hollands Kroon is ontstaan door een herindelingsbesluit waarbij op onderdelen onderzoek is verricht
naar de meest wenselijke situatie.
ANDERS ! bepleit dat de resultaten van die onderzoeken niet vergeten worden.
Een betrouwbare overheid respecteert immers besluiten uit het verleden en handelt volgens de
Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur.
Te vaak moeten inwoners vaststellen dat deze beginselen van de rechtsstaat niet functioneren.
De overheid is er voor de burger !
Dat betekent voor ANDERS ! een lokaal bestuur dat zorgt voor de burger, dat dienstbaar is aan de inwoners;
een bestuur dat acties faciliteert die door inwoners gesteund worden, een bestuur dat open staat voor initiatieven
uit de samenleving, de belangen van de samenleving behartigt en de burger bij het bestuur betrekt.
Gemeenten zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor jeugdzorg, werk en inkomen en zorg aan langdurig zieken en ouderen.
Maar deze overdracht van taken kende veel problemen waarvan de burger de dupe was. Het belang van de burger
dient centraal te staan als sprake is van ingrijpende veranderingen.
Dat betekent voor ANDERS ! een lokaal bestuur dat zorgt voor de burger, dat dienstbaar is aan de inwoners;
een bestuur dat acties faciliteert die door inwoners gesteund worden, een bestuur dat open staat voor initiatieven
uit de samenleving, de belangen van de samenleving behartigt en de burger bij het bestuur betrekt.
Gemeenten zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor jeugdzorg, werk en inkomen en zorg aan langdurig zieken en ouderen.
Maar deze overdracht van taken kende veel problemen waarvan de burger de dupe was. Het belang van de burger
dient centraal te staan als sprake is van ingrijpende veranderingen.
De overheid verwacht steeds meer van de burger
In plaats van de vraag: “wat kan de overheid voor de burger betekenen” is de vraag ontstaan:
“wat kan de burger voor de overheid betekenen ?”
Door decentralisaties is het takenpakket van de gemeente toegenomen en werd de burger meer afhankelijk
van gemeentelijk beleid. Daarbij is de kloof gegroeid tussen burger en bestuur. Door met de burger te communiceren en
samen te werken moet de relatie burger – overheid hersteld worden.
Steeds meer wordt van ons burgers verwacht dat we digitaal met de overheid communiceren.
ANDERS ! wil dat inwoners die van internet geen gebruik kunnen of willen maken, ook via een (mobiele)
servicebalie de diensten van de overheid kunnen bereiken.
Websites van overheden moeten door de burger beoordeeld worden op klantvriendelijkheid.
Voor ANDERS ! moeten lokale besluiten een maximaal draagvlak hebben. Dat betekent dat plannen die
de leef- of woonomgeving veranderen, altijd moeten worden gesteund door omwonenden.
Hollands Kroon is ontstaan door een herindelingsbesluit waarbij op onderdelen onderzoek is verricht naar
de meest wenselijke situatie.
ANDERS ! bepleit dat de resultaten van die onderzoeken niet vergeten worden.
Een betrouwbare overheid respecteert immers besluiten uit het verleden en handelt volgens de
Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur.
Te vaak moeten inwoners vaststellen dat deze beginselen van de rechtsstaat niet functioneren.
Enkele voorbeelden
De pluimveebedrijven die zich in de gemeente wilden vestigen, kregen een medewerking van het
college alsof er geen provinciaal referendum tegen megastallen door meer dan 25.000 mensen werd
gesteund.
In afwijking van het standpunt van de Raad van Wieringermeer, wil het College van HK onderzoeken of
woningen in Kreileroord een pensionfunctie voor werknemers van Agriport kunnen krijgen.
De besluitvorming rond het transformatorstation en het watergebonden bedrijventerrein toont dat dit
lokale bestuur onvoldoende oog heeft voor de belangen van de bewoners van de gemeenten die zijn
opgegaan in Hollands Kroon.
In december 2013 besloot de Raad dat onder strenge voorwaarden zou kunnen worden meegewerkt
aan een motorcross-centrum in Wieringermeer. In februari 2018 werd door het College voorgesteld
deze voorwaarden los te laten en ruim baan te geven aan een activiteit die met aardolieraffinaderijen;
ijzer- en staalfabrieken; kerncentrales; schietbanen en luchthavens, onder de zwaarste milieucategorie
valt (categorie 6)
Het bevestigt het bestaansrecht van een partij die zich onverkort inzet voor de belangen van de
inwoners en het behoud van de kwaliteiten van dit gebied.
In plaats van de vraag: “wat kan de overheid voor de burger betekenen” is de vraag ontstaan:
“wat kan de burger voor de overheid betekenen ?”
Door decentralisaties is het takenpakket van de gemeente toegenomen en werd de burger meer afhankelijk
van gemeentelijk beleid. Daarbij is de kloof gegroeid tussen burger en bestuur. Door met de burger te communiceren en
samen te werken moet de relatie burger – overheid hersteld worden.
Steeds meer wordt van ons burgers verwacht dat we digitaal met de overheid communiceren.
ANDERS ! wil dat inwoners die van internet geen gebruik kunnen of willen maken, ook via een (mobiele)
servicebalie de diensten van de overheid kunnen bereiken.
Websites van overheden moeten door de burger beoordeeld worden op klantvriendelijkheid.
Voor ANDERS ! moeten lokale besluiten een maximaal draagvlak hebben. Dat betekent dat plannen die
de leef- of woonomgeving veranderen, altijd moeten worden gesteund door omwonenden.
Hollands Kroon is ontstaan door een herindelingsbesluit waarbij op onderdelen onderzoek is verricht naar
de meest wenselijke situatie.
ANDERS ! bepleit dat de resultaten van die onderzoeken niet vergeten worden.
Een betrouwbare overheid respecteert immers besluiten uit het verleden en handelt volgens de
Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur.
Te vaak moeten inwoners vaststellen dat deze beginselen van de rechtsstaat niet functioneren.
Enkele voorbeelden
De pluimveebedrijven die zich in de gemeente wilden vestigen, kregen een medewerking van het
college alsof er geen provinciaal referendum tegen megastallen door meer dan 25.000 mensen werd
gesteund.
In afwijking van het standpunt van de Raad van Wieringermeer, wil het College van HK onderzoeken of
woningen in Kreileroord een pensionfunctie voor werknemers van Agriport kunnen krijgen.
De besluitvorming rond het transformatorstation en het watergebonden bedrijventerrein toont dat dit
lokale bestuur onvoldoende oog heeft voor de belangen van de bewoners van de gemeenten die zijn
opgegaan in Hollands Kroon.
In december 2013 besloot de Raad dat onder strenge voorwaarden zou kunnen worden meegewerkt
aan een motorcross-centrum in Wieringermeer. In februari 2018 werd door het College voorgesteld
deze voorwaarden los te laten en ruim baan te geven aan een activiteit die met aardolieraffinaderijen;
ijzer- en staalfabrieken; kerncentrales; schietbanen en luchthavens, onder de zwaarste milieucategorie
valt (categorie 6)
Het bevestigt het bestaansrecht van een partij die zich onverkort inzet voor de belangen van de
inwoners en het behoud van de kwaliteiten van dit gebied.
Wat willen wij ?
Met de vorming van de gemeente Hollands Kroon werden grenzen verlegd en ontstond een
omvangrijke, dunbevolkte gemeente met een diverse bevolking en meerdere economische dragers;
een gemeente die zowel kansen als bedreigingen kent.
Met de toegenomen omvang van de gemeente nam de specifieke locatiekennis in de gemeentelijke
organisatie af, waardoor de input van burgers belangrijker is geworden.
ANDERS ! is zich ervan bewust dat de uitspraak: “wie betaalt, bepaalt” ook de relatie burger – overheid
raakt. Daarmee kiest ANDERS ! nadrukkelijk voor een bestuur dat in dienst staat van de burger;
gestuurd door een lange termijn visie waarin leefbaarheid, duurzaamheid, respect voor bestaande
kwaliteiten en rentmeesterschap centraal staan.
Tot de leefbaarheid behoort de kwaliteit van de ruimte maar ook de (verkeers-)veiligheid in een gebied.
De gemeentelijke organisatie moet sober, doelmatig en doeltreffend functioneren en open staan voor
opvattingen die onder de bevolking leven.
Vanzelfsprekend moet het gebruik van publieke middelen die door de belastingbetaler worden
opgebracht, publiek verantwoord worden. De toppositie die de gemeente inneemt in de vorig jaar
gepubliceerde lijst van gemeenten met geheime stukken, toont weinig ambitie tot transparantie.
Met deze uitgangspunten wil ANDERS ! benadrukken dat in dit programma wordt uitgegaan van de
inzichten en de belangen van de inwoners van Hollands Kroon.
Met de vorming van de gemeente Hollands Kroon werden grenzen verlegd en ontstond een
omvangrijke, dunbevolkte gemeente met een diverse bevolking en meerdere economische dragers;
een gemeente die zowel kansen als bedreigingen kent.
Met de toegenomen omvang van de gemeente nam de specifieke locatiekennis in de gemeentelijke
organisatie af, waardoor de input van burgers belangrijker is geworden.
ANDERS ! is zich ervan bewust dat de uitspraak: “wie betaalt, bepaalt” ook de relatie burger – overheid
raakt. Daarmee kiest ANDERS ! nadrukkelijk voor een bestuur dat in dienst staat van de burger;
gestuurd door een lange termijn visie waarin leefbaarheid, duurzaamheid, respect voor bestaande
kwaliteiten en rentmeesterschap centraal staan.
Tot de leefbaarheid behoort de kwaliteit van de ruimte maar ook de (verkeers-)veiligheid in een gebied.
De gemeentelijke organisatie moet sober, doelmatig en doeltreffend functioneren en open staan voor
opvattingen die onder de bevolking leven.
Vanzelfsprekend moet het gebruik van publieke middelen die door de belastingbetaler worden
opgebracht, publiek verantwoord worden. De toppositie die de gemeente inneemt in de vorig jaar
gepubliceerde lijst van gemeenten met geheime stukken, toont weinig ambitie tot transparantie.
Met deze uitgangspunten wil ANDERS ! benadrukken dat in dit programma wordt uitgegaan van de
inzichten en de belangen van de inwoners van Hollands Kroon.
De inwoners
De 22 kernen in Hollands Kroon houden in dat activiteiten vaak kleinschalig zijn en dat verenigingen en
dorpsraden een belangrijke rol vervullen. Omdat deze organisaties een belangrijke bijdrage leveren aan
de sociale structuren, heeft de lokale overheid een verantwoordelijkheid als ze in hun bestaan worden
bedreigd. Ook de vrijwillige brandweer die in de grotere kernen aanwezig is, kenmerkt zich door een
sterke onderlinge betrokkenheid die in een grootschalige regionale organisatie bedreigd kan worden.
Nu door Den Haag meerdere (zorg)taken aan de gemeenten worden overgedragen, kan het tekort aan
middelen leiden tot schaalvergroting van de organisaties die met de uitvoering worden belast.
Daarmee wordt de bureaucratie en de afstand tot de burger vergroot ten koste van de (zorg)taken die
uitgevoerd moeten worden.
ANDERS ! staat voor kleinschalige structuren waarin de uitvoerenden de spil zijn en de organisatie in
dienst staat van de uitvoering.
Vanaf de crisis in 2008 is de woningbouw achtergebleven bij de groei van de bevolking. Daarvan is de
huidige ontwrichting van de woningmarkt het gevolg. ANDERS ! wil woningbouw in alle kernen zodat
het draagvlak voor de aanwezige voorzieningen wordt versterkt. Daarbij moeten sociale-huurwoningen
voorrang krijgen.
Ontwikkelingen op ICT-gebied maken het mogelijk de betrokkenheid van burgers bij het lokale bestuur
te vergroten door via een referendum de bevolking te raadplegen.
Nu van burgers steeds meer gevraagd wordt, moet de burger ook meer zeggenschap krijgen.
Een democratie waarin de burger slechts via gekozen vertegenwoordigers invloed heeft, past voor
ANDERS ! niet meer in deze tijd.
Een referendum betrekt de burger bij de besluitvorming en geeft de bestuurder een draagvlak
De 22 kernen in Hollands Kroon houden in dat activiteiten vaak kleinschalig zijn en dat verenigingen en
dorpsraden een belangrijke rol vervullen. Omdat deze organisaties een belangrijke bijdrage leveren aan
de sociale structuren, heeft de lokale overheid een verantwoordelijkheid als ze in hun bestaan worden
bedreigd. Ook de vrijwillige brandweer die in de grotere kernen aanwezig is, kenmerkt zich door een
sterke onderlinge betrokkenheid die in een grootschalige regionale organisatie bedreigd kan worden.
Nu door Den Haag meerdere (zorg)taken aan de gemeenten worden overgedragen, kan het tekort aan
middelen leiden tot schaalvergroting van de organisaties die met de uitvoering worden belast.
Daarmee wordt de bureaucratie en de afstand tot de burger vergroot ten koste van de (zorg)taken die
uitgevoerd moeten worden.
ANDERS ! staat voor kleinschalige structuren waarin de uitvoerenden de spil zijn en de organisatie in
dienst staat van de uitvoering.
Vanaf de crisis in 2008 is de woningbouw achtergebleven bij de groei van de bevolking. Daarvan is de
huidige ontwrichting van de woningmarkt het gevolg. ANDERS ! wil woningbouw in alle kernen zodat
het draagvlak voor de aanwezige voorzieningen wordt versterkt. Daarbij moeten sociale-huurwoningen
voorrang krijgen.
Ontwikkelingen op ICT-gebied maken het mogelijk de betrokkenheid van burgers bij het lokale bestuur
te vergroten door via een referendum de bevolking te raadplegen.
Nu van burgers steeds meer gevraagd wordt, moet de burger ook meer zeggenschap krijgen.
Een democratie waarin de burger slechts via gekozen vertegenwoordigers invloed heeft, past voor
ANDERS ! niet meer in deze tijd.
Een referendum betrekt de burger bij de besluitvorming en geeft de bestuurder een draagvlak
Ambtelijke organisatie en bestuur
In de voormalige gemeenten was de organisatie voor de burger bereikbaar en aanspreekbaar.
Nu het contact met de lokale overheid steeds meer via de computer verloopt, dreigt het persoonlijke
contact en daarmee de menselijke maat te verdwijnen.
ANDERS ! bepleit een herstel van de relatie burger – bestuur met korte lijnen en persoonlijke contact.
Het betrekken van de bevolking bij het opstellen van de profielschets voor de nieuwe burgemeester kan
een bijdrage leveren aan het herstel van deze relatie.
De volksvertegenwoordiging, de Raad van de gemeente
De huidige vergaderstructuur van de Raad met beeldvormende, oordeelvormende en besluitvormende
vergaderingen geeft de mondige, meedenkende burger onvoldoende ruimte.
Het afschaffen van de Raadscommissies betekent dat de interactie tussen burger en bestuur beperkt is en
dat de burger niet de betrokkenheid ontmoet die hij mag verwachten.
Ook het besluit om de ingekomen stukken, een van de middelen waarmee de burger inzichten en wensen
aan de Raad kenbaar kan maken, niet langer als Raad te behandelen, ademt een gebrek aan belangstelling voor wat onder de inwoners leeft.
Daarom pleit ANDERS ! voor de terugkeer van een vergaderstructuur waarin de Raad ondersteund wordt door
Raadscommissies, commissies die open staan voor de inspraak van onze inwoners en daarmee draagvlak
geven aan de besluitvorming in de Raad.
In 2012 is op voorstel van de coalitie de bevoegdheid van de Raad om te oordelen over plannen die afwijken
van het bestemmingsplan, aan het College overgedragen.
Daarmee werd de Raad bijna monddood gemaakt bij ontwikkelingen als het transformatorstation, de megastallen
en de windparken; ontwikkelingen die de leefbaarheid en het welzijn aantasten en veel weerstand ontmoetten.
Een initiatiefvoorstel van onze partij om het delegatiebesluit te herroepen, kreeg in mei 2013 geen meerderheid in de Raad.
ANDERS ! neemt de verantwoordelijkheid van de Raad serieus en is daarom tegen het overdragen (delegeren)
van bevoegdheden van de Raad aan het College.
Omdat een coalitieprogramma de scheiding tussen coalitie en oppositie benadrukt, kiest ANDERS ! voor een raadsbreed
gesteund programma waarin de Raad de doelen voor de periode tot de volgende verkiezing benoemt. De kwaliteit van het
lokaal bestuur kan gediend worden door de wethouders via een sollicitatieprocedure te werven en de gehele raad bij de
selectie van de kandidaten te betrekken.
In de voormalige gemeenten was de organisatie voor de burger bereikbaar en aanspreekbaar.
Nu het contact met de lokale overheid steeds meer via de computer verloopt, dreigt het persoonlijke
contact en daarmee de menselijke maat te verdwijnen.
ANDERS ! bepleit een herstel van de relatie burger – bestuur met korte lijnen en persoonlijke contact.
Het betrekken van de bevolking bij het opstellen van de profielschets voor de nieuwe burgemeester kan
een bijdrage leveren aan het herstel van deze relatie.
De volksvertegenwoordiging, de Raad van de gemeente
De huidige vergaderstructuur van de Raad met beeldvormende, oordeelvormende en besluitvormende
vergaderingen geeft de mondige, meedenkende burger onvoldoende ruimte.
Het afschaffen van de Raadscommissies betekent dat de interactie tussen burger en bestuur beperkt is en
dat de burger niet de betrokkenheid ontmoet die hij mag verwachten.
Ook het besluit om de ingekomen stukken, een van de middelen waarmee de burger inzichten en wensen
aan de Raad kenbaar kan maken, niet langer als Raad te behandelen, ademt een gebrek aan belangstelling voor wat onder de inwoners leeft.
Daarom pleit ANDERS ! voor de terugkeer van een vergaderstructuur waarin de Raad ondersteund wordt door
Raadscommissies, commissies die open staan voor de inspraak van onze inwoners en daarmee draagvlak
geven aan de besluitvorming in de Raad.
In 2012 is op voorstel van de coalitie de bevoegdheid van de Raad om te oordelen over plannen die afwijken
van het bestemmingsplan, aan het College overgedragen.
Daarmee werd de Raad bijna monddood gemaakt bij ontwikkelingen als het transformatorstation, de megastallen
en de windparken; ontwikkelingen die de leefbaarheid en het welzijn aantasten en veel weerstand ontmoetten.
Een initiatiefvoorstel van onze partij om het delegatiebesluit te herroepen, kreeg in mei 2013 geen meerderheid in de Raad.
ANDERS ! neemt de verantwoordelijkheid van de Raad serieus en is daarom tegen het overdragen (delegeren)
van bevoegdheden van de Raad aan het College.
Omdat een coalitieprogramma de scheiding tussen coalitie en oppositie benadrukt, kiest ANDERS ! voor een raadsbreed
gesteund programma waarin de Raad de doelen voor de periode tot de volgende verkiezing benoemt. De kwaliteit van het
lokaal bestuur kan gediend worden door de wethouders via een sollicitatieprocedure te werven en de gehele raad bij de
selectie van de kandidaten te betrekken.
Waar staan wij verder voor ?
Voor ANDERS ! is windenergie een tussenstation maar zonne-energie het eindstation.
Nu blijkt dat kolencentrales en het elektriciteitsnet niet passen bij de duurzame decentrale opwekking
van elektriciteit is een principiële keuze onvermijdelijk.
ANDERS ! kiest nu al voor zonne-energie. Die keuze is o.a. gebaseerd op onderzoeken die duidelijk
maakten dat windenergie zonder subsidie bijna onhaalbaar is.
Het gebruik van aardgas heeft verschillende kanten. De gevolgen van de winning en het gebruik van
aardgas hebben duidelijk gemaakt dat deze energievorm moet worden verlaten en dat woningen en
bedrijven moeten omschakelen naar andere energiedragers.
Het laten vervallen van de verplichte gasaansluiting van nieuwbouwwoningen, beperkt het toekomstig
gebruik van alternatieven als waterstof en biogas en is daarom voor ANDERS ! een ondoordacht en
ongewenst besluit.
Er is een ontwikkeling waarin de burger meer bewust kiest voor kwaliteit.
In onze belangrijkste handelspartner Duitsland overtreft de vraag naar biologische producten het
aanbod. Het is onbegrijpelijk dat de bio-industrie zich in Nederland blijft uitbreiden en dat krampachtig
wordt vastgehouden aan een niet-duurzaam productie-systeem. Niet alleen om het dierenwelzijn maar
ook om ons eigen welzijn is ANDERS ! tegen megastallen.
De gemeente bestaat uit 22 kernen. Deze kernen hebben alle recht op voorzieningen die de
leefbaarheid ondersteunen. Om het draagvlak van deze voorzieningen te borgen, is een evenwichtige
ontwikkeling van de kernen voor ANDERS ! een voorwaarde.
Voor ANDERS ! is windenergie een tussenstation maar zonne-energie het eindstation.
Nu blijkt dat kolencentrales en het elektriciteitsnet niet passen bij de duurzame decentrale opwekking
van elektriciteit is een principiële keuze onvermijdelijk.
ANDERS ! kiest nu al voor zonne-energie. Die keuze is o.a. gebaseerd op onderzoeken die duidelijk
maakten dat windenergie zonder subsidie bijna onhaalbaar is.
Het gebruik van aardgas heeft verschillende kanten. De gevolgen van de winning en het gebruik van
aardgas hebben duidelijk gemaakt dat deze energievorm moet worden verlaten en dat woningen en
bedrijven moeten omschakelen naar andere energiedragers.
Het laten vervallen van de verplichte gasaansluiting van nieuwbouwwoningen, beperkt het toekomstig
gebruik van alternatieven als waterstof en biogas en is daarom voor ANDERS ! een ondoordacht en
ongewenst besluit.
Er is een ontwikkeling waarin de burger meer bewust kiest voor kwaliteit.
In onze belangrijkste handelspartner Duitsland overtreft de vraag naar biologische producten het
aanbod. Het is onbegrijpelijk dat de bio-industrie zich in Nederland blijft uitbreiden en dat krampachtig
wordt vastgehouden aan een niet-duurzaam productie-systeem. Niet alleen om het dierenwelzijn maar
ook om ons eigen welzijn is ANDERS ! tegen megastallen.
De gemeente bestaat uit 22 kernen. Deze kernen hebben alle recht op voorzieningen die de
leefbaarheid ondersteunen. Om het draagvlak van deze voorzieningen te borgen, is een evenwichtige
ontwikkeling van de kernen voor ANDERS ! een voorwaarde.
Samengevat :
ANDERS ! zet zich in voor een leefbare gemeente
ANDERS ! kiest voor vitale kernen
ANDERS ! respecteert bestaande kwaliteiten
ANDERS ! kiest voor kleinschaligheid en dus niet voor “mega”
ANDERS ! kiest voor duurzaamheid
ANDERS ! kiest voor zonne-energie
ANDERS ! behartigt het algemeen belang
ANDERS ! luistert naar u
ANDERS ! zet zich in voor een leefbare gemeente
ANDERS ! kiest voor vitale kernen
ANDERS ! respecteert bestaande kwaliteiten
ANDERS ! kiest voor kleinschaligheid en dus niet voor “mega”
ANDERS ! kiest voor duurzaamheid
ANDERS ! kiest voor zonne-energie
ANDERS ! behartigt het algemeen belang
ANDERS ! luistert naar u
Voor meer informatie :
De fractie : Dorien Sijbenga Groetweg 23 1775 PL Middenmeer
Tel. 0227 501587
Email: [email protected]
Het bestuur :
secretaris : Arjen Voogt Dr. Harm Smeengestraat 56 1774 AC Slootdorp
Tel. 0227 581242
Email: [email protected]
Verkiezingsdebatten maart 2018
De laatste week voor de gemeenteraadsverkiezing zijn er vier verkiezingsdebatten:
datum
12 maart: 20.00 uur - Ondernemers Federatie Hollands Kroon in De Vriendschap Rijdersstraat 92, tegenover de kerk in 't Veld,
13 maart: 19.30 uur - LTO-Noord debat in De Meerhoeve aan de Cultuurweg 3, Middenmeer
14 maart: 19.30 uur - Cultuurschuur (theaterzaal) in Wieringerwerf
De laatste week voor de gemeenteraadsverkiezing zijn er vier verkiezingsdebatten:
datum
12 maart: 20.00 uur - Ondernemers Federatie Hollands Kroon in De Vriendschap Rijdersstraat 92, tegenover de kerk in 't Veld,
13 maart: 19.30 uur - LTO-Noord debat in De Meerhoeve aan de Cultuurweg 3, Middenmeer
14 maart: 19.30 uur - Cultuurschuur (theaterzaal) in Wieringerwerf
Wieringercourant / Wieringermeerbode
VRAGENLIJST GEMEENTERAADSVERKIEZING 2018
Door Henk Cornelissen aan Dorien Sijbenga
Naam, partij en plaats op de kieslijst:
Dorien Sijbenga-v.d. Outenaar
Partij: Anders!
Nr.1
Lees meer.
VRAGENLIJST GEMEENTERAADSVERKIEZING 2018
Door Henk Cornelissen aan Dorien Sijbenga
Naam, partij en plaats op de kieslijst:
Dorien Sijbenga-v.d. Outenaar
Partij: Anders!
Nr.1
Lees meer.