Heeft u een vraag aan ons?
Stel hem
|
en verstuur de e-mail.
|
Uw vraag en ons antwoord komt hieronder.
Antwoord van de fractie van ANDERS !
Het met ja/nee beantwoorden van de ontvangen vragen past niet bij de nuances die op onderdelen nodig zijn.
ANDERS ! hoopt dat u dat kunt begrijpen.
Het met ja/nee beantwoorden van de ontvangen vragen past niet bij de nuances die op onderdelen nodig zijn.
ANDERS ! hoopt dat u dat kunt begrijpen.
12-02-2022
Aan de fractievoorzitters van de gemeenteraad Hollands Kroon.
Stichting Red de Wieringermeer wil de bewoners van Hollands Kroon hulp bieden bij de vraag: Welke partij zal ik kiezen bij de komende gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022.
Daarom inventariseren wij op dit moment specifiek wat het standpunt van uw partij is over de ontwikkelingen in de Wieringermeer rond Agriport.
Wij zijn nagegaan welke politieke partijen een standpunt hebben ingenomen betreffende de ontwikkelingen in Agriport en een uitspraak doen over de komst van nieuwe datacenters.
Senioren Hollands Kroon, D66 en Groen Links hebben in hun verkiezingsprogramma aandacht aan deze kwesties besteed. Voor de kiezers willen we echter een duidelijk en volledig beeld schetsen.
Daarom vragen we alle fracties of zij een antwoord willen geven op bijgaande vragen. Op deze manier kunnen wij de bewoners van Hollands Kroon voorlichten over de visie van de politieke partijen over de toekomstige ontwikkeling in de Wieringermeer.
Wij willen over deze punten een overzicht maken voor de lokale pers en ook plaatsen op de website van Red de Wieringermeer. Graag ontvangen wij uw reactie voor 15 februari.
Voorafgaand aan publicatie zullen wij u de tekst toezenden, zodat u daar kennis van kunt nemen en kunt reageren voordat wij het publiceren.
Namens Stichting Red de Wieringermeer,
[email protected]
Mevrouw H. Koolen, secretariaat
[ja] [nee] VRAAG -1- Wij vinden dat de huidige grenzen van Agriport moeten worden aangehouden.
Met de medewerking van Agriport aan de vestiging van datacenters zijn grenzen overschreden. De ontwikkelingen ten westen van de A7 zijn door de Raad van Wieringermeer expliciet afgewezen en ook het gebruik van aardwarmte (geothermie) moet gezien de risico's kritisch worden bejegend. Agriport moet terug naar zijn oorspronkelijke bestemming, waarin de agrarische functie centraal staat. Slechts een eventuele uitbreiding van deze functie kan in overweging worden genomen.
[ja] [nee] VRAAG -2- Wij vinden dat Agriport nog met ............ hectare kan worden uitgebreid.
Zie het antwoord op vraag 1.
[ja] [nee] VRAAG -3- Wij vinden dat uitbreiding van grootschalige glastuinbouw mogelijk is.
Zie het antwoord op vraag 1.
[ja] [nee] VRAAG -4- Wij vinden dat uitbreiding van datacentra mogelijk is.
Omdat de vestiging van datacenters in de regio verbonden is met de duurzame opwekking van elektriciteit en dus met de bouw van windturbines in de Noordkop, kan van een uitbreiding geen sprake zijn.
[ja] [nee] VRAAG -5- Wij vinden dat datacenter op B1 gerealiseerd kan worden.
Zie het antwoord op de vragen 1 en 4.
[ja] [nee] VRAAG -6- Wij vinden dat lopende initiatieven ( Cyrus One, Google 3 x ) gerealiseerd kunnen worden.
Zie het antwoord op vraag 4. Ook de “lopende initiatieven” moeten op hun effecten op ruimte- en energiegebruik beoordeeld worden. De huidige impact is voor ANDERS ! voldoende voor een moratorium.
[ja] [nee] VRAAG -7- Wij vinden de vraagstelling datacentra in Hollands Kroon een vraag is voor de landelijke politiek, pas daarna gaan we daarover nadenken.
Nu gebleken is dat de in Nederland bestaande behoefte aan datacenters kleiner is dan wat gerealiseerd is; de voor huishoudens bestemde duurzaam opgewekte elektriciteit door datacenters wordt gebruikt en de CO2-emissie moet worden beperkt, kan gezien de zorgplicht die de lokale overheid heeft, het denkproces niet worden uitgesteld en afhankelijk worden gemaakt van de landelijke politiek.
[ja] [nee] VRAAG -8- Heeft u als partij geformuleerd welke vestigingsvoorwaarden voor uw partij van belang zijn ?
De datacenters in Wieringermeer zijn uitvloeisel van het beleid dat in en voor de Metropoolregio Amsterdam (MRA) ontwikkeld is. Door vestiging van datacenters in de RES-regio N-Holland-Noord wordt de aan het energiegebruik verbonden productie afgewenteld op de regio Noord en wordt de RES-regio N-Holland-Zuid niet met de productie belast. De RES-regio Noord is dus niet alleen verantwoordelijk voor de ruimtelijke inpassing van datacenters, maar ook voor de, bij voorkeur duurzame, energieproductie t.b.v. deze datacenters. Het beleid waarin de lasten worden ontkoppeld van de lusten is volstrekt verwerpelijk en kan niet met vestigingsvoorwaarden worden gerepareerd.
De Provincie geeft in de Provinciale Datastrategie aan om samen met de betreffende gemeenten en participatie van burgers en belanghebbenden de vestigingsvoorwaarden te formuleren waaraan de bouw van datacenters moet voldoen.
Vraag: -9- Welke harde vestigingsvoorwaarden zijn voor uw partij van belang?
Antwoord: Via een Omgevingsvisie en het voor de gehele gemeente geldende Omgevingsplan kunnen ruimtelijke voorwaarden worden geformuleerd maar de Omgevingswet die hieraan ten grondslag ligt, is opnieuw uitgesteld. Of in deze kaders ook het energievraagstuk kan worden meegenomen, is ongewis. Maar of de gemeente over datacenters enige zeggenschap heeft nu de Rijksoverheid via Inpassingsplannen steeds meer beleid naar zich toe trekt, is onzeker.
In september 2021 is de “Doorontwikkeling Wind op Land” van de provincie N-Holland gepubliceerd. In dat document was de ambitie van in totaal 6,3 TWh voor de twee regio’s als onderdeel van de 35 TWh die in 2030 als eindresultaat van de RES gerealiseerd moet zijn, aanleiding om het huidige beleidskader wind op land uit 2014 en de daaruit voortvloeiende regelgeving te wijzigen. We lezen in deze Doorontwikkeling :
“Dit heeft tot gevolg dat het windturbineverbod in Noord-Holland Noord, en het verbod behoudens omgevings-vergunning in Noord-Holland Zuid, alsook de bovenwettelijke regels voor windenergie zoals deze tot heden in de PRV(S) en vervolgens de huidige Omgevingsverordening 2020 stonden opgenomen komen te vervallen. Hiervoor in de plaats komt een instructieregel voor de gehele provincie die inhoudt dat gemeenten in hun ruimtelijke plannen c.q. omgevingsplannen windturbines mogelijk kunnen maken uitsluitend voor zoekgebieden wind en wind+zon die in de RES’ en 1.0 zijn vastgelegd, mits zorgvuldig ruimtelijk ingepast. Het betreft hier de kaartlaag uit de RES 1.0 inclusief moties en amendementen. Zo krijgen gemeenten de mogelijkheden om te bepalen waar in de gemeente ruimte is voor windenergie en hoe zij deze ruimte willen invullen/benutten. Buiten de RES zoekgebieden wind en wind+zon zijn
onder voorwaarden alleen kleine windturbines (tot 15 meter) op agrarische bouwpercelen toegestaan en mogen
bestaande windparken worden vervangen/vernieuwd, mits uiteraard wordt voldaan aan ruimtelijke kwaliteitseisen en de eisen die gelden voor de provinciale beschermingsregimes.”
In de “Ruimtelijke handreiking wind op land” van 31 augustus 2021 wordt dit beleidskader ruimtelijk uitgewerkt.
Beide documenten schetsen een verontrustend kader voor ontwikkelingen die in 2018 in de Verkenning van ruimtelijke perspectieven voor de energietransitie “Energie en Ruimte Noord-Holland Noord” werden geschetst.
Inmiddels zijn er zoveel rapporten verschenen dat gevreesd moet worden dat de samenhang voor velen verloren is gegaan. Door als overheid mee te werken aan marktinitiatieven die een grootschalige vraag naar energie inhouden, terwijl de energieproductie ten laste komt van de samenleving, wordt het meedenken op lokaal niveau over harde vestigingsvoorwaarden voor datacenters zinloos. Erkenning van het profijtbeginsel en een eerlijke verdeling van lasten en lusten kan wellicht een impuls geven aan een cultuurverandering die ook op dit terrein noodzakelijk is.
De afwezigheid van de gemeente Hollands Kroon in het Bestuursplatform Energietransitie NZKG, waarin wel over de mogelijkheden van Agriport wordt gesproken is veelzeggend.
Hartelijk dank voor uw medewerking.
Namens Stichting Red de Wieringermeer,
Aan de fractievoorzitters van de gemeenteraad Hollands Kroon.
Stichting Red de Wieringermeer wil de bewoners van Hollands Kroon hulp bieden bij de vraag: Welke partij zal ik kiezen bij de komende gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022.
Daarom inventariseren wij op dit moment specifiek wat het standpunt van uw partij is over de ontwikkelingen in de Wieringermeer rond Agriport.
Wij zijn nagegaan welke politieke partijen een standpunt hebben ingenomen betreffende de ontwikkelingen in Agriport en een uitspraak doen over de komst van nieuwe datacenters.
Senioren Hollands Kroon, D66 en Groen Links hebben in hun verkiezingsprogramma aandacht aan deze kwesties besteed. Voor de kiezers willen we echter een duidelijk en volledig beeld schetsen.
Daarom vragen we alle fracties of zij een antwoord willen geven op bijgaande vragen. Op deze manier kunnen wij de bewoners van Hollands Kroon voorlichten over de visie van de politieke partijen over de toekomstige ontwikkeling in de Wieringermeer.
Wij willen over deze punten een overzicht maken voor de lokale pers en ook plaatsen op de website van Red de Wieringermeer. Graag ontvangen wij uw reactie voor 15 februari.
Voorafgaand aan publicatie zullen wij u de tekst toezenden, zodat u daar kennis van kunt nemen en kunt reageren voordat wij het publiceren.
Namens Stichting Red de Wieringermeer,
[email protected]
Mevrouw H. Koolen, secretariaat
[ja] [nee] VRAAG -1- Wij vinden dat de huidige grenzen van Agriport moeten worden aangehouden.
Met de medewerking van Agriport aan de vestiging van datacenters zijn grenzen overschreden. De ontwikkelingen ten westen van de A7 zijn door de Raad van Wieringermeer expliciet afgewezen en ook het gebruik van aardwarmte (geothermie) moet gezien de risico's kritisch worden bejegend. Agriport moet terug naar zijn oorspronkelijke bestemming, waarin de agrarische functie centraal staat. Slechts een eventuele uitbreiding van deze functie kan in overweging worden genomen.
[ja] [nee] VRAAG -2- Wij vinden dat Agriport nog met ............ hectare kan worden uitgebreid.
Zie het antwoord op vraag 1.
[ja] [nee] VRAAG -3- Wij vinden dat uitbreiding van grootschalige glastuinbouw mogelijk is.
Zie het antwoord op vraag 1.
[ja] [nee] VRAAG -4- Wij vinden dat uitbreiding van datacentra mogelijk is.
Omdat de vestiging van datacenters in de regio verbonden is met de duurzame opwekking van elektriciteit en dus met de bouw van windturbines in de Noordkop, kan van een uitbreiding geen sprake zijn.
[ja] [nee] VRAAG -5- Wij vinden dat datacenter op B1 gerealiseerd kan worden.
Zie het antwoord op de vragen 1 en 4.
[ja] [nee] VRAAG -6- Wij vinden dat lopende initiatieven ( Cyrus One, Google 3 x ) gerealiseerd kunnen worden.
Zie het antwoord op vraag 4. Ook de “lopende initiatieven” moeten op hun effecten op ruimte- en energiegebruik beoordeeld worden. De huidige impact is voor ANDERS ! voldoende voor een moratorium.
[ja] [nee] VRAAG -7- Wij vinden de vraagstelling datacentra in Hollands Kroon een vraag is voor de landelijke politiek, pas daarna gaan we daarover nadenken.
Nu gebleken is dat de in Nederland bestaande behoefte aan datacenters kleiner is dan wat gerealiseerd is; de voor huishoudens bestemde duurzaam opgewekte elektriciteit door datacenters wordt gebruikt en de CO2-emissie moet worden beperkt, kan gezien de zorgplicht die de lokale overheid heeft, het denkproces niet worden uitgesteld en afhankelijk worden gemaakt van de landelijke politiek.
[ja] [nee] VRAAG -8- Heeft u als partij geformuleerd welke vestigingsvoorwaarden voor uw partij van belang zijn ?
De datacenters in Wieringermeer zijn uitvloeisel van het beleid dat in en voor de Metropoolregio Amsterdam (MRA) ontwikkeld is. Door vestiging van datacenters in de RES-regio N-Holland-Noord wordt de aan het energiegebruik verbonden productie afgewenteld op de regio Noord en wordt de RES-regio N-Holland-Zuid niet met de productie belast. De RES-regio Noord is dus niet alleen verantwoordelijk voor de ruimtelijke inpassing van datacenters, maar ook voor de, bij voorkeur duurzame, energieproductie t.b.v. deze datacenters. Het beleid waarin de lasten worden ontkoppeld van de lusten is volstrekt verwerpelijk en kan niet met vestigingsvoorwaarden worden gerepareerd.
De Provincie geeft in de Provinciale Datastrategie aan om samen met de betreffende gemeenten en participatie van burgers en belanghebbenden de vestigingsvoorwaarden te formuleren waaraan de bouw van datacenters moet voldoen.
Vraag: -9- Welke harde vestigingsvoorwaarden zijn voor uw partij van belang?
Antwoord: Via een Omgevingsvisie en het voor de gehele gemeente geldende Omgevingsplan kunnen ruimtelijke voorwaarden worden geformuleerd maar de Omgevingswet die hieraan ten grondslag ligt, is opnieuw uitgesteld. Of in deze kaders ook het energievraagstuk kan worden meegenomen, is ongewis. Maar of de gemeente over datacenters enige zeggenschap heeft nu de Rijksoverheid via Inpassingsplannen steeds meer beleid naar zich toe trekt, is onzeker.
In september 2021 is de “Doorontwikkeling Wind op Land” van de provincie N-Holland gepubliceerd. In dat document was de ambitie van in totaal 6,3 TWh voor de twee regio’s als onderdeel van de 35 TWh die in 2030 als eindresultaat van de RES gerealiseerd moet zijn, aanleiding om het huidige beleidskader wind op land uit 2014 en de daaruit voortvloeiende regelgeving te wijzigen. We lezen in deze Doorontwikkeling :
“Dit heeft tot gevolg dat het windturbineverbod in Noord-Holland Noord, en het verbod behoudens omgevings-vergunning in Noord-Holland Zuid, alsook de bovenwettelijke regels voor windenergie zoals deze tot heden in de PRV(S) en vervolgens de huidige Omgevingsverordening 2020 stonden opgenomen komen te vervallen. Hiervoor in de plaats komt een instructieregel voor de gehele provincie die inhoudt dat gemeenten in hun ruimtelijke plannen c.q. omgevingsplannen windturbines mogelijk kunnen maken uitsluitend voor zoekgebieden wind en wind+zon die in de RES’ en 1.0 zijn vastgelegd, mits zorgvuldig ruimtelijk ingepast. Het betreft hier de kaartlaag uit de RES 1.0 inclusief moties en amendementen. Zo krijgen gemeenten de mogelijkheden om te bepalen waar in de gemeente ruimte is voor windenergie en hoe zij deze ruimte willen invullen/benutten. Buiten de RES zoekgebieden wind en wind+zon zijn
onder voorwaarden alleen kleine windturbines (tot 15 meter) op agrarische bouwpercelen toegestaan en mogen
bestaande windparken worden vervangen/vernieuwd, mits uiteraard wordt voldaan aan ruimtelijke kwaliteitseisen en de eisen die gelden voor de provinciale beschermingsregimes.”
In de “Ruimtelijke handreiking wind op land” van 31 augustus 2021 wordt dit beleidskader ruimtelijk uitgewerkt.
Beide documenten schetsen een verontrustend kader voor ontwikkelingen die in 2018 in de Verkenning van ruimtelijke perspectieven voor de energietransitie “Energie en Ruimte Noord-Holland Noord” werden geschetst.
Inmiddels zijn er zoveel rapporten verschenen dat gevreesd moet worden dat de samenhang voor velen verloren is gegaan. Door als overheid mee te werken aan marktinitiatieven die een grootschalige vraag naar energie inhouden, terwijl de energieproductie ten laste komt van de samenleving, wordt het meedenken op lokaal niveau over harde vestigingsvoorwaarden voor datacenters zinloos. Erkenning van het profijtbeginsel en een eerlijke verdeling van lasten en lusten kan wellicht een impuls geven aan een cultuurverandering die ook op dit terrein noodzakelijk is.
De afwezigheid van de gemeente Hollands Kroon in het Bestuursplatform Energietransitie NZKG, waarin wel over de mogelijkheden van Agriport wordt gesproken is veelzeggend.
Hartelijk dank voor uw medewerking.
Namens Stichting Red de Wieringermeer,