Verkiezingen 2014
Na een eerste periode van de nieuwe gemeente Hollands Kroon is het tijd voor nieuwe verkiezingen binnen de gemeente.
Met de vorming van de gemeente Hollands Kroon werden grenzen verlegd en ontstond een omvangrijke, dunbevolkte gemeente met een diverse bevolking en meerdere economische dragers; een gemeente die zowel kansen als bedreigingen kent.
De omvang van de gemeente betekent dat specifieke locatiekennis in de organisatie aan het verdwijnen is en dat de kennis en de input van inwoners onmisbaar is.
Progressief Hollands Kroon (hierna PHK genoemd) kiest ervoor een lokale partij te zijn. Hierdoor kunnen we zonder de last van de provinciale en landelijke politiek functioneren.
PHK staat voor een leefbare gemeente en een open bestuursstijl. De raadsleden van de partij zijn gewend te luisteren naar de inwoners en hun belangen te betrekken bij de keuzes die gemaakt moeten worden.
Daarbij respecteert PHK bestaande kwaliteiten en is ervoor om zoveel mogelijk kennis en kunde uit de directe omgeving te gebruiken. Door de ideeën van inwoners te zien als kansen in plaats van bedreigingen en de kennis van inwoners te gebruiken, wordt naar de mening van PHK de betrokkenheid van de inwoners en het bestuur bij elkaar vergroot.
Communicatie met de burgers:
In de discussie over het Windplan Wieringermeer was de participatie van inwoners en het profijt voor de inwoners een belangrijk thema. In de procedure rond het windpark Wagendorp zijn, ondanks de relatie met het Windplan Wieringermeer, deze aspecten genegeerd.
In de voormalige gemeente Wieringen werden de plannen voor een verplaatsing van de Coupure in Den Oever massaal door de inwoners afgewezen. Met bijna 1500 handtekeningen werd de steun aan de huidige locatie benadrukt. Na de fusie werd deze uitspraak door het college van Hollands Kroon genegeerd in de ontwikkeling van de plannen voor het havengebied
Ook de pluimveebedrijven kregen een medewerking van het college alsof er eind vorige eeuw geen explosieve situatie rond een pluimveebedrijf aan de Kolhornerweg moest worden bezworen en er geen provinciaal referendum tegen megastallen door meer dan 25.000 mensen werd gesteund.
De besluitvorming toont dat dit lokale bestuur, gedragen door VVD, PvdA en CDA, onvoldoende oog heeft voor de belangen van de bewoners van de gemeente Hollands Kroon.
PHK wil de betrokkenheid van de inwoners bij het lokale bestuur vergroten door over belangrijke onderwerpen de bevolking te raadplegen. Hiermee kan de inwoner immers direct bij de besluitvorming worden betrokken en kan de bestuurder zich positief gesteund voelen door de bevolking.
Besturen van de gemeente:
Progressief Hollands Kroon bepleit de terugkeer van de vergaderstructuur met naast de gemeenteraad de raadscommissies die open staan voor de inspraak en de inbreng van inwoners. Raadscommissies kunnen de gemeenteraad adviseren vanuit de kennis die aanwezig is, commissies kunnen de vergaderingen van de gemeenteraad voorbereiden en een zorgvuldige besluitvorming in de gemeenteraad bevorderen.
In 2012 is op voorstel van de coalitie (VVD, CDA, PvdA) de bevoegdheid van de Raad om te oordelen over plannen die afwijken van het bestemmingsplan, aan het College overgedragen. Daarmee werd de gemeenteraad monddood gemaakt bij ontwikkelingen als het transformatorstation, de megastallen en de windparken; ontwikkelingen die de leefbaarheid en het welzijn kunnen aantasten en daarom veel weerstand ontmoeten. PHK zet zich in om dit besluit terug te draaien.
De huidige vergaderstructuur van de gemeenteraad met beeldvormende, oordeelvormende en besluitvormende vergaderingen is een voorbeeld van een in zichzelf gekeerde structuur die onvoldoende recht doet aan de mondige, meedenkende inwoner. Ook het besluit om de ingekomen stukken, een van de middelen waarmee de inwoners inzichten en verlangens aan de gemeenteraad kenbaar kunnen maken, niet langer als gemeenteraad te behandelen, ademt het gebrek aan belangstelling voor wat onder de inwoners leeft. Ook hier zet PHK zich in om dit terug te draaien.
PHK kiest nadrukkelijk voor een bestuur dat in dienst staat van de inwoner; gestuurd door een lange termijn visie waarin leefbaarheid, duurzaamheid, respect voor bestaande kwaliteiten centraal staan.
Gemeentelijke financiën:
PHK zet zich in voor een financieel gezonde gemeente, waarin de bewoner overzicht heeft over de uitgaven van gemeente en bestuurders. Een sober uitgavenpatroon is een welgepaste aanpassing voor de bestuurders.
Omdat de gemeentelijke portemonnee door de inwoners gevuld wordt, worden alle gemeentelijke plannen en projecten zorgvuldig afgewogen. In de uitvoeringsfase dienen deze projecten aan een regelmatige controle en toetsing te worden onderworpen.
Bezuinigingen moeten worden getoetst op hun effect op sociaal,- en werkgelegenheidsgebied.
De verhogingen van belastingen en heffingen mogen in principe het niveau van de algemene prijsstijging niet te boven gaan. Waar mogelijk dienen heffingen/belastingen naar draagkracht te worden nagestreefd.
Milieu en omgeving:
Voor PHK moet het gemeentebeleid, waarvan het milieuplan een geïntegreerd plan moet worden, uitgaan van het bevorderen van duurzaam omgaan met milieu, energie en grondstoffen. De vervuiler moet zelf gaan betalen.
Elektrisch rijden moet volgens PHK bevordert worden, plaatsing van oplaadpunten moet gestimuleerd worden. De gemeente heeft ook hierin een voorbeeldfunctie.
Bij vestiging en vertrek van bedrijven dient een bodemverontreinigingonderzoek plaats te vinden. De resultaten moeten bij grondverkoop worden vastgelegd. Bedrijven die de bodem verontreinigd hebben, moeten de schoonmaakkosten betalen.
Het gebruik van chemische middelen zou tot een minimum beperkt moeten worden.
Het gescheiden inzamelen en hergebruik van afval zou meer moeten worden bevordert. Door voorlichting en educatie zullen mensen milieubewuster tot aanschaffen overgaan.
Gezien de waarde van de kwaliteiten rust, ruimte en een schoon milieu, moet de gemeente geen ruimte bieden aan commerciële luchtvaart, motorcross en andere lawaaisporten.
In bouwvoorschriften moeten eisen worden opgenomen voor geluidsisolerende materialen, energiegebruik en de toepassing van innovatieve technieken en materialen in nieuw te bouwen en te renoveren woningen, bedrijfsgebouwen en kantoren. Door bijvoorbeeld een korting op de grondprijs voor nieuw te bouwen objecten kan het toepassen van strengere EPC-normen worden gestimuleerd.
Boor‑ en stortactiviteiten in het IJsselmeer vormen een directe bedreiging voor de kwaliteit van het drinkwater in Noord‑Holland en worden dan ook door PHK afgewezen. PHK kiest voor zonne-energie in plaats van landschappelijk moeilijk inpasbare windturbines.
Energie:
Energiebesparing is naast het gebruik van duurzame energie een middel om de afhankelijkheid van fossiele energiebronnen te beperken. Daarom wordt de toepassing van duurzame energie bevorderd
Windturbines veroorzaken vogel,-vleermuissterfte, knipperende lampen en slagschaduw, oneerlijke verdeling van lusten en lasten en horizonvervuiling. PHK kiest als alternatief voor zonne-energie. Een schone, relatief goedkope en lokaal opgewekte zonnestroom. Zonnepanelen leveren per jaar minimaal 40 tot bij sommige huishoudens wel 90 of zelfs 100 procent van de elektriciteitsbehoefte, en daarmee zoveel minder CO2-uitstoot. De toepassing van zonneboilers, zonnecollectoren en warmte‑krachtkoppeling door particulieren moet worden aangemoedigd en zo mogelijk door de gemeente worden gesubsidieerd.
Ruimtelijke ordening
Omdat de ruimte in Nederland, nodig voor uitbreiding van wonen, werken en verkeer schaars is, moet deze ruimte zuinig gebruikt worden. Voor PHK is de inrichting van de ruimte gericht op integratie van wonen, werken en recreëren zodat een minimum aan verkeersruimte en verkeersbewegingen nodig is.
Bij het opstellen van ruimtelijke plannen moeten inwoners en belangenorganisaties in een vroeg stadium bij het beleid betrokken worden.
Bij een ontheffing op een bestemmingsplan is de leefkwaliteit en het woongenot van de omwonenden een belangrijk criterium. Een ontheffing op een door de gemeenteraad vastgesteld bestemmingsplan, moet door de gemeenteraad worden verleend. Bestemmingsplannen moeten voldoende waarborgen bieden voor behoud van natuur en landschap.
Bij het realiseren van grote ontwikkelingsprojecten dient de zeggenschap volledig in handen van de gemeente te blijven. Pas na vaststelling van het bestemmingsplan mag voor uitvoering een beroep worden gedaan op het particuliere bedrijfsleven.
Het zongericht ontwerpen van bebouwing is voor PHK voorwaarde voor een optimaal gebruik van zonne‑energie.
Wonen
Voor PHK worden, bij voorkeur, in alle dorpen bouwmogelijkheden gezocht. In bestemmingsplannen worden locaties voor toekomstige bouw in alle kernen vastgelegd.
Het lokale volkshuisvestingsbeleid moet bij de toewijzing van woningen aan de woonwensen van hen die een sociale binding met de gemeente hebben, een bijzonder gewicht toekennen.
Werknemers uit Midden- en Oost-Europa verdienen een menswaardige huisvesting. Bedrijven die seizoensarbeiders werk verschaffen, moeten ook gaan zorgen voor de scholing die nodig is om in de gemeente te leven en in de gemeenschap opgenomen te worden.
Het gebruik van tropisch hout is alleen aanvaardbaar als het afkomstig is uit gebieden waarin een bosbeleid wordt gevoerd, gericht op bescherming van het regenwoud en duurzame houtproductie.
Door bouwbedrijven mag alleen tropisch hout gebruikt worden als het is voorzien van het FSC‑keurmerk.
Nieuwbouwwijken moeten een gevarieerde wijkopbouw krijgen. Hoogbouw past volgens PHK niet in de kleinschalige kernen van Hollands Kroon. Open ruimten in woonwijken zijn een kostbaar goed. Slechts na een zorgvuldige afweging kan tot opvullen worden besloten, waarbij compensatie van het openbaar groen vanzelfsprekend is.
In woongebieden moet de overlast door uitwerpselen van honden worden beperkt door hondenbezitters op hun verantwoordelijkheid te wijzen en de voorschriften te handhaven.
Voor alle inwoners van Hollands Kroon moet internet beschikbaar zijn, ook in de buitengebieden.
PHK streeft ernaar dat de servicepunten van de gemeente blijven bestaan en in de toekomst ruimere openingstijden krijgen.
Openbare orde en veiligheid
In Hollands Kroon is de sociale controle van groot belang voor de leefbaarheid.
PHK wil dat de gemeente een lokaal plan ontwikkelt ter bestrijding van kleine criminaliteit en vandalisme. Het herstel van schade door vandalisme heeft een hoge prioriteit waarbij de financiële schade, indien mogelijk, op de daders verhaald wordt.
Politie, brandweer en ambulance hebben ook een opvoedende taak en kunnen op scholen voorlichting geven, die het respect voor hulpverleners bevordert en kleine criminaliteit en onveilig verkeersgedrag kan beperken.
De informatievoorziening aan de inwoners heeft grote aandacht. Door informatieoverdracht en begrip ontstaat respect en tolerantie voor elkaar. Een nauwe samenwerking is dan ook van groot belang.
Verkeer en vervoer:
Het aantal ouderen groeit, en daarmee ook het aantal ouderen in het verkeer. Ook gebruiken steeds meer mensen de fiets. Hierdoor neemt het aantal ernstig verkeersgewonden op lokale wegen toe: zowel fietsers als ouderen zijn kwetsbaar in het verkeer en gebruiken vooral lokale wegen.
Bij de inrichting van nieuwe wijken en de reconstructie van bestaande wegen willen we dat er een scheiding van verkeerssoorten wordt nagestreefd waarbij in de woonwijk, doorgaand verkeer in de woonwijken wordt dan ontmoedigd. Hierdoor kunnen de kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals voetgangers, fietsers, kinderen en ouderen beter beschermd worden.
Wanneer boeren hun oogst via de openbare weg moeten vervoeren, kunnen er gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan. Tegen vervuiling van de polderwegen moet worden opgetreden.
De bermen van de polderwegen mogen geen gevaar voor de weggebruikers opleveren.
Onderwijs en vorming
Het onderwijs behoort volgens PHK te voorzien in zowel de behoeften van de individuele mens, als in de behoeften van de maatschappij. Voor een zo breed mogelijk aanbod van onderwijs, vorming en scholing, biedt een brede school een basis. Een samenwerking tussen verschillende instanties, die met elkaar het belang van de inwoners kunnen dienen, is gewenst.
Er moet een actief beleid worden gevoerd om zoveel als mogelijk is, de positie te verbeteren van groepen in onze samenleving, die in hun ontwikkeling belemmerd worden door maatschappelijke omstandigheden of taalproblemen.
Initiatieven van scholen om te leren op een vreedzame en rechtvaardige manier om te gaan met conflicten, wil PHK graag ondersteund zien. Culturele vorming, natuur,‑ en milieueducatie binnen het onderwijs ziet PHK als wenselijk. Dit zouden we door de gemeente gestimuleerd willen zien.
Welzijn, cultuur en sport:
Dorps‑ en buurtverenigingen bevorderen de sociale verantwoordelijkheid en verdienen daarom ondersteuning.
Subsidie is geen recht en geen gunst, maar een middel om maatschappelijk gewenste doelen te realiseren. Aanvragen moeten worden ingediend op een manier die toetsing van effectiviteit mogelijk maakt. Op deze wijze kan de gemeente aan instellingen op langere termijn zekerheid bieden en tegelijk verantwoording vragen.
PHK stelt vast dat vaak slordig wordt omgegaan met objecten die zich tot cultuurgoed kunnen ontwikkelen en wil deze tendens doorbreken. Laten we met zorg omgaan met de prachtige dingen die de gemeente Hollands Kroon te bieden heeft.
Initiatieven met betrekking tot recreatieve sportbeoefening worden gestimuleerd en zo nodig ondersteund. Voor ouderen en gehandicapten, maar ook voor minima en jongeren heeft sportbeoefening een belangrijk sociaal aspect. Ook hier geldt dat de samenwerking tussen verschillende organisaties door PHK gestimuleerd wordt. Een concentratie van sportvoorzieningen kan hierbij zowel een meerwaarde als een besparing opleveren.
Ouderen:
PHK ziet het als een streven om er voor te zorgen dat ouderen een volwaardige plaats in onze samenleving kunnen innemen, zolang zij daar lichamelijk, psychisch en sociaal toe in staat zijn. De gemeente moet er op toezien dat de zorg voor ouderen in voldoende mate behouden blijft. Hiervoor is een goed overleg met en indien nodig financiële steun aan ouderenorganisaties onontbeerlijk.
Emancipatie en kinderopvang
Iedereen heeft in onze samenleving gelijke rechten. In de praktijk is vaak nog een achterstand te constateren. Daarom moet naar het oordeel van PHK de vorming, gericht op bewustwording en activiteiten gericht op het opheffen van achterstanden, worden gestimuleerd. Hierbij wordt gedacht aan VVE en coördinatie van de brede school.
Algemene voorzieningen voor kinderopvang zoals kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, buitenschoolse opvang en gastouderopvang moeten door de gemeente worden bevorderd.
Sociale voorzieningen & Maatschappelijk werk
De sociale dienst is vooral uitvoerder van landelijke richtlijnen. Het vaststellen van de uitkering op basis van informatie van betrokkene is daarvan een onderdeel. Indien daartoe aanleiding bestaat, moet onderzoek naar eventueel misbruik op een dusdanige wijze gebeuren, dat de privacy van de betrokkene niet in gevaar komt.
PHK vindt dat de gemeente een actieve informatieplicht heeft voor wat betreft de bijzondere sociale voorzieningen, zoals de bijzondere bijstand. Voor inwoners van Hollands Kroon moet duidelijk zijn waar ze, welke ondersteuning kunnen krijgen. Hierin mag de gemeente een actievere rol aannemen.
De gemeente dient speciale aandacht te besteden aan groepen en personen in een sociaal isolement en eenzaamheid. We willen dit in het WMO beleid genoemd zien, met ondersteuning en aandacht voor projecten.
Natuur en landschap
In bestemmingsplannen wordt de, landelijk en provinciaal beschreven, ecologische hoofdstructuur vertaald. Herstel en bescherming van de ecologische infrastructuur is voor PHK onderdeel van het beleid. Naast de bescherming van bedreigde dan wel zeldzame dier‑ en plantensoorten moet ook de leefruimte worden beschermd. Het buitengebied wordt als verblijfsgebied meer aantrekkelijk als de open structuur meer met singels wordt afgewisseld en een meer kleinschalig landschap ontstaat dat ook de fauna ten goede komt.
De gemeente stimuleert de totstandkoming van natuurlijke oevers. Het natuurlijke licht/donker ritme ziet PHK als een natuurwaarde die door de lichtemissie van glastuinbouw niet verstoord mag worden. Verlichting van sportvelden en kassen moet getoetst worden op hun verstorend effect en aan vergunningen worden gebonden, waarbij tegen overtredingen wordt opgetreden.
Recreatie en toerisme:
Onderzoek naar mogelijkheden van kleinschalige vormen van watersport (voor de IJsselmeerkust) is wenselijk ter bevordering van de aantrekkelijkheid van ons gebied voor recreatie en toerisme.
Ondanks dat het Wieringerrandmeer niet doorgaat, biedt een verbinding tussen IJsselmeer en Amstelmeer een meerwaarde voor de regio, als voldaan wordt aan de oorspronkelijke uitgangspunten betreffende de staande mastroute, de middendoorgang en de beperkte ruimte voor bedrijvigheid.
Recreatie en toerisme mogen voor PHK niet ten koste gaan van natuur en milieu.
Volksgezondheid:
De gezondheidszorg dient ook in een dunbevolkt gebied voor alle bevolkingsgroepen goed bereikbaar te zijn. De zorg komt in de komende periode steeds meer in handen van de gemeente. Bij de overdracht van taken hoort de overdracht van geld en bevoegdheden. Eventuele bezuinigingen zullen gezocht moeten worden in het management en niet in de handen aan het bed.
Werkgelegenheid en economisch beleid
PHK streeft naar een evenwicht tussen economische en ecologische belangen.
Het gemeentelijk werkgelegenheidsbeleid stimuleert de vestiging van kleinschalige bedrijven met arbeidsintensieve, milieuvriendelijke en energiebesparende productieprocessen. Grootschalige industriële ontwikkelingen tasten het karakter van de gemeente in onaanvaardbare mate aan.
Bedrijfsterreinen zoals Robbenplaat en Agriport A7 moeten de aanwezige kwaliteiten van het gebied respecteren.
Niet grondgebonden veeteelt (bio‑industrie) pleegt een grote aanslag op natuur, landschap en milieu. Aan de vestiging van dergelijke bedrijven wordt door PHK niet meegewerkt. Bestaande bedrijven zouden moeten worden omgezet in extensieve veeteeltbedrijven.
Speerpunten:
PHK is de lokale partij die zich inzet voor een leefbare gemeente
PHK is de lokale partij die kiest voor vitale kernen
PHK is de lokale partij die bestaande kwaliteiten respecteert
PHK is de lokale partij die kiest voor kleinschaligheid
PHK is de lokale partij die kiest voor een sociale, duurzame samenleving
PHK is de lokale partij die kiest voor zonne-energie
PHK is voor een solide verenigingsleven
PHK is de lokale partij die naar u luistert
PHK is de lokale partij die uw stem verdient!
Na een eerste periode van de nieuwe gemeente Hollands Kroon is het tijd voor nieuwe verkiezingen binnen de gemeente.
Met de vorming van de gemeente Hollands Kroon werden grenzen verlegd en ontstond een omvangrijke, dunbevolkte gemeente met een diverse bevolking en meerdere economische dragers; een gemeente die zowel kansen als bedreigingen kent.
De omvang van de gemeente betekent dat specifieke locatiekennis in de organisatie aan het verdwijnen is en dat de kennis en de input van inwoners onmisbaar is.
Progressief Hollands Kroon (hierna PHK genoemd) kiest ervoor een lokale partij te zijn. Hierdoor kunnen we zonder de last van de provinciale en landelijke politiek functioneren.
PHK staat voor een leefbare gemeente en een open bestuursstijl. De raadsleden van de partij zijn gewend te luisteren naar de inwoners en hun belangen te betrekken bij de keuzes die gemaakt moeten worden.
Daarbij respecteert PHK bestaande kwaliteiten en is ervoor om zoveel mogelijk kennis en kunde uit de directe omgeving te gebruiken. Door de ideeën van inwoners te zien als kansen in plaats van bedreigingen en de kennis van inwoners te gebruiken, wordt naar de mening van PHK de betrokkenheid van de inwoners en het bestuur bij elkaar vergroot.
Communicatie met de burgers:
In de discussie over het Windplan Wieringermeer was de participatie van inwoners en het profijt voor de inwoners een belangrijk thema. In de procedure rond het windpark Wagendorp zijn, ondanks de relatie met het Windplan Wieringermeer, deze aspecten genegeerd.
In de voormalige gemeente Wieringen werden de plannen voor een verplaatsing van de Coupure in Den Oever massaal door de inwoners afgewezen. Met bijna 1500 handtekeningen werd de steun aan de huidige locatie benadrukt. Na de fusie werd deze uitspraak door het college van Hollands Kroon genegeerd in de ontwikkeling van de plannen voor het havengebied
Ook de pluimveebedrijven kregen een medewerking van het college alsof er eind vorige eeuw geen explosieve situatie rond een pluimveebedrijf aan de Kolhornerweg moest worden bezworen en er geen provinciaal referendum tegen megastallen door meer dan 25.000 mensen werd gesteund.
De besluitvorming toont dat dit lokale bestuur, gedragen door VVD, PvdA en CDA, onvoldoende oog heeft voor de belangen van de bewoners van de gemeente Hollands Kroon.
PHK wil de betrokkenheid van de inwoners bij het lokale bestuur vergroten door over belangrijke onderwerpen de bevolking te raadplegen. Hiermee kan de inwoner immers direct bij de besluitvorming worden betrokken en kan de bestuurder zich positief gesteund voelen door de bevolking.
Besturen van de gemeente:
Progressief Hollands Kroon bepleit de terugkeer van de vergaderstructuur met naast de gemeenteraad de raadscommissies die open staan voor de inspraak en de inbreng van inwoners. Raadscommissies kunnen de gemeenteraad adviseren vanuit de kennis die aanwezig is, commissies kunnen de vergaderingen van de gemeenteraad voorbereiden en een zorgvuldige besluitvorming in de gemeenteraad bevorderen.
In 2012 is op voorstel van de coalitie (VVD, CDA, PvdA) de bevoegdheid van de Raad om te oordelen over plannen die afwijken van het bestemmingsplan, aan het College overgedragen. Daarmee werd de gemeenteraad monddood gemaakt bij ontwikkelingen als het transformatorstation, de megastallen en de windparken; ontwikkelingen die de leefbaarheid en het welzijn kunnen aantasten en daarom veel weerstand ontmoeten. PHK zet zich in om dit besluit terug te draaien.
De huidige vergaderstructuur van de gemeenteraad met beeldvormende, oordeelvormende en besluitvormende vergaderingen is een voorbeeld van een in zichzelf gekeerde structuur die onvoldoende recht doet aan de mondige, meedenkende inwoner. Ook het besluit om de ingekomen stukken, een van de middelen waarmee de inwoners inzichten en verlangens aan de gemeenteraad kenbaar kunnen maken, niet langer als gemeenteraad te behandelen, ademt het gebrek aan belangstelling voor wat onder de inwoners leeft. Ook hier zet PHK zich in om dit terug te draaien.
PHK kiest nadrukkelijk voor een bestuur dat in dienst staat van de inwoner; gestuurd door een lange termijn visie waarin leefbaarheid, duurzaamheid, respect voor bestaande kwaliteiten centraal staan.
Gemeentelijke financiën:
PHK zet zich in voor een financieel gezonde gemeente, waarin de bewoner overzicht heeft over de uitgaven van gemeente en bestuurders. Een sober uitgavenpatroon is een welgepaste aanpassing voor de bestuurders.
Omdat de gemeentelijke portemonnee door de inwoners gevuld wordt, worden alle gemeentelijke plannen en projecten zorgvuldig afgewogen. In de uitvoeringsfase dienen deze projecten aan een regelmatige controle en toetsing te worden onderworpen.
Bezuinigingen moeten worden getoetst op hun effect op sociaal,- en werkgelegenheidsgebied.
De verhogingen van belastingen en heffingen mogen in principe het niveau van de algemene prijsstijging niet te boven gaan. Waar mogelijk dienen heffingen/belastingen naar draagkracht te worden nagestreefd.
Milieu en omgeving:
Voor PHK moet het gemeentebeleid, waarvan het milieuplan een geïntegreerd plan moet worden, uitgaan van het bevorderen van duurzaam omgaan met milieu, energie en grondstoffen. De vervuiler moet zelf gaan betalen.
Elektrisch rijden moet volgens PHK bevordert worden, plaatsing van oplaadpunten moet gestimuleerd worden. De gemeente heeft ook hierin een voorbeeldfunctie.
Bij vestiging en vertrek van bedrijven dient een bodemverontreinigingonderzoek plaats te vinden. De resultaten moeten bij grondverkoop worden vastgelegd. Bedrijven die de bodem verontreinigd hebben, moeten de schoonmaakkosten betalen.
Het gebruik van chemische middelen zou tot een minimum beperkt moeten worden.
Het gescheiden inzamelen en hergebruik van afval zou meer moeten worden bevordert. Door voorlichting en educatie zullen mensen milieubewuster tot aanschaffen overgaan.
Gezien de waarde van de kwaliteiten rust, ruimte en een schoon milieu, moet de gemeente geen ruimte bieden aan commerciële luchtvaart, motorcross en andere lawaaisporten.
In bouwvoorschriften moeten eisen worden opgenomen voor geluidsisolerende materialen, energiegebruik en de toepassing van innovatieve technieken en materialen in nieuw te bouwen en te renoveren woningen, bedrijfsgebouwen en kantoren. Door bijvoorbeeld een korting op de grondprijs voor nieuw te bouwen objecten kan het toepassen van strengere EPC-normen worden gestimuleerd.
Boor‑ en stortactiviteiten in het IJsselmeer vormen een directe bedreiging voor de kwaliteit van het drinkwater in Noord‑Holland en worden dan ook door PHK afgewezen. PHK kiest voor zonne-energie in plaats van landschappelijk moeilijk inpasbare windturbines.
Energie:
Energiebesparing is naast het gebruik van duurzame energie een middel om de afhankelijkheid van fossiele energiebronnen te beperken. Daarom wordt de toepassing van duurzame energie bevorderd
Windturbines veroorzaken vogel,-vleermuissterfte, knipperende lampen en slagschaduw, oneerlijke verdeling van lusten en lasten en horizonvervuiling. PHK kiest als alternatief voor zonne-energie. Een schone, relatief goedkope en lokaal opgewekte zonnestroom. Zonnepanelen leveren per jaar minimaal 40 tot bij sommige huishoudens wel 90 of zelfs 100 procent van de elektriciteitsbehoefte, en daarmee zoveel minder CO2-uitstoot. De toepassing van zonneboilers, zonnecollectoren en warmte‑krachtkoppeling door particulieren moet worden aangemoedigd en zo mogelijk door de gemeente worden gesubsidieerd.
Ruimtelijke ordening
Omdat de ruimte in Nederland, nodig voor uitbreiding van wonen, werken en verkeer schaars is, moet deze ruimte zuinig gebruikt worden. Voor PHK is de inrichting van de ruimte gericht op integratie van wonen, werken en recreëren zodat een minimum aan verkeersruimte en verkeersbewegingen nodig is.
Bij het opstellen van ruimtelijke plannen moeten inwoners en belangenorganisaties in een vroeg stadium bij het beleid betrokken worden.
Bij een ontheffing op een bestemmingsplan is de leefkwaliteit en het woongenot van de omwonenden een belangrijk criterium. Een ontheffing op een door de gemeenteraad vastgesteld bestemmingsplan, moet door de gemeenteraad worden verleend. Bestemmingsplannen moeten voldoende waarborgen bieden voor behoud van natuur en landschap.
Bij het realiseren van grote ontwikkelingsprojecten dient de zeggenschap volledig in handen van de gemeente te blijven. Pas na vaststelling van het bestemmingsplan mag voor uitvoering een beroep worden gedaan op het particuliere bedrijfsleven.
Het zongericht ontwerpen van bebouwing is voor PHK voorwaarde voor een optimaal gebruik van zonne‑energie.
Wonen
Voor PHK worden, bij voorkeur, in alle dorpen bouwmogelijkheden gezocht. In bestemmingsplannen worden locaties voor toekomstige bouw in alle kernen vastgelegd.
Het lokale volkshuisvestingsbeleid moet bij de toewijzing van woningen aan de woonwensen van hen die een sociale binding met de gemeente hebben, een bijzonder gewicht toekennen.
Werknemers uit Midden- en Oost-Europa verdienen een menswaardige huisvesting. Bedrijven die seizoensarbeiders werk verschaffen, moeten ook gaan zorgen voor de scholing die nodig is om in de gemeente te leven en in de gemeenschap opgenomen te worden.
Het gebruik van tropisch hout is alleen aanvaardbaar als het afkomstig is uit gebieden waarin een bosbeleid wordt gevoerd, gericht op bescherming van het regenwoud en duurzame houtproductie.
Door bouwbedrijven mag alleen tropisch hout gebruikt worden als het is voorzien van het FSC‑keurmerk.
Nieuwbouwwijken moeten een gevarieerde wijkopbouw krijgen. Hoogbouw past volgens PHK niet in de kleinschalige kernen van Hollands Kroon. Open ruimten in woonwijken zijn een kostbaar goed. Slechts na een zorgvuldige afweging kan tot opvullen worden besloten, waarbij compensatie van het openbaar groen vanzelfsprekend is.
In woongebieden moet de overlast door uitwerpselen van honden worden beperkt door hondenbezitters op hun verantwoordelijkheid te wijzen en de voorschriften te handhaven.
Voor alle inwoners van Hollands Kroon moet internet beschikbaar zijn, ook in de buitengebieden.
PHK streeft ernaar dat de servicepunten van de gemeente blijven bestaan en in de toekomst ruimere openingstijden krijgen.
Openbare orde en veiligheid
In Hollands Kroon is de sociale controle van groot belang voor de leefbaarheid.
PHK wil dat de gemeente een lokaal plan ontwikkelt ter bestrijding van kleine criminaliteit en vandalisme. Het herstel van schade door vandalisme heeft een hoge prioriteit waarbij de financiële schade, indien mogelijk, op de daders verhaald wordt.
Politie, brandweer en ambulance hebben ook een opvoedende taak en kunnen op scholen voorlichting geven, die het respect voor hulpverleners bevordert en kleine criminaliteit en onveilig verkeersgedrag kan beperken.
De informatievoorziening aan de inwoners heeft grote aandacht. Door informatieoverdracht en begrip ontstaat respect en tolerantie voor elkaar. Een nauwe samenwerking is dan ook van groot belang.
Verkeer en vervoer:
Het aantal ouderen groeit, en daarmee ook het aantal ouderen in het verkeer. Ook gebruiken steeds meer mensen de fiets. Hierdoor neemt het aantal ernstig verkeersgewonden op lokale wegen toe: zowel fietsers als ouderen zijn kwetsbaar in het verkeer en gebruiken vooral lokale wegen.
Bij de inrichting van nieuwe wijken en de reconstructie van bestaande wegen willen we dat er een scheiding van verkeerssoorten wordt nagestreefd waarbij in de woonwijk, doorgaand verkeer in de woonwijken wordt dan ontmoedigd. Hierdoor kunnen de kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals voetgangers, fietsers, kinderen en ouderen beter beschermd worden.
Wanneer boeren hun oogst via de openbare weg moeten vervoeren, kunnen er gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan. Tegen vervuiling van de polderwegen moet worden opgetreden.
De bermen van de polderwegen mogen geen gevaar voor de weggebruikers opleveren.
Onderwijs en vorming
Het onderwijs behoort volgens PHK te voorzien in zowel de behoeften van de individuele mens, als in de behoeften van de maatschappij. Voor een zo breed mogelijk aanbod van onderwijs, vorming en scholing, biedt een brede school een basis. Een samenwerking tussen verschillende instanties, die met elkaar het belang van de inwoners kunnen dienen, is gewenst.
Er moet een actief beleid worden gevoerd om zoveel als mogelijk is, de positie te verbeteren van groepen in onze samenleving, die in hun ontwikkeling belemmerd worden door maatschappelijke omstandigheden of taalproblemen.
Initiatieven van scholen om te leren op een vreedzame en rechtvaardige manier om te gaan met conflicten, wil PHK graag ondersteund zien. Culturele vorming, natuur,‑ en milieueducatie binnen het onderwijs ziet PHK als wenselijk. Dit zouden we door de gemeente gestimuleerd willen zien.
Welzijn, cultuur en sport:
Dorps‑ en buurtverenigingen bevorderen de sociale verantwoordelijkheid en verdienen daarom ondersteuning.
Subsidie is geen recht en geen gunst, maar een middel om maatschappelijk gewenste doelen te realiseren. Aanvragen moeten worden ingediend op een manier die toetsing van effectiviteit mogelijk maakt. Op deze wijze kan de gemeente aan instellingen op langere termijn zekerheid bieden en tegelijk verantwoording vragen.
PHK stelt vast dat vaak slordig wordt omgegaan met objecten die zich tot cultuurgoed kunnen ontwikkelen en wil deze tendens doorbreken. Laten we met zorg omgaan met de prachtige dingen die de gemeente Hollands Kroon te bieden heeft.
Initiatieven met betrekking tot recreatieve sportbeoefening worden gestimuleerd en zo nodig ondersteund. Voor ouderen en gehandicapten, maar ook voor minima en jongeren heeft sportbeoefening een belangrijk sociaal aspect. Ook hier geldt dat de samenwerking tussen verschillende organisaties door PHK gestimuleerd wordt. Een concentratie van sportvoorzieningen kan hierbij zowel een meerwaarde als een besparing opleveren.
Ouderen:
PHK ziet het als een streven om er voor te zorgen dat ouderen een volwaardige plaats in onze samenleving kunnen innemen, zolang zij daar lichamelijk, psychisch en sociaal toe in staat zijn. De gemeente moet er op toezien dat de zorg voor ouderen in voldoende mate behouden blijft. Hiervoor is een goed overleg met en indien nodig financiële steun aan ouderenorganisaties onontbeerlijk.
Emancipatie en kinderopvang
Iedereen heeft in onze samenleving gelijke rechten. In de praktijk is vaak nog een achterstand te constateren. Daarom moet naar het oordeel van PHK de vorming, gericht op bewustwording en activiteiten gericht op het opheffen van achterstanden, worden gestimuleerd. Hierbij wordt gedacht aan VVE en coördinatie van de brede school.
Algemene voorzieningen voor kinderopvang zoals kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, buitenschoolse opvang en gastouderopvang moeten door de gemeente worden bevorderd.
Sociale voorzieningen & Maatschappelijk werk
De sociale dienst is vooral uitvoerder van landelijke richtlijnen. Het vaststellen van de uitkering op basis van informatie van betrokkene is daarvan een onderdeel. Indien daartoe aanleiding bestaat, moet onderzoek naar eventueel misbruik op een dusdanige wijze gebeuren, dat de privacy van de betrokkene niet in gevaar komt.
PHK vindt dat de gemeente een actieve informatieplicht heeft voor wat betreft de bijzondere sociale voorzieningen, zoals de bijzondere bijstand. Voor inwoners van Hollands Kroon moet duidelijk zijn waar ze, welke ondersteuning kunnen krijgen. Hierin mag de gemeente een actievere rol aannemen.
De gemeente dient speciale aandacht te besteden aan groepen en personen in een sociaal isolement en eenzaamheid. We willen dit in het WMO beleid genoemd zien, met ondersteuning en aandacht voor projecten.
Natuur en landschap
In bestemmingsplannen wordt de, landelijk en provinciaal beschreven, ecologische hoofdstructuur vertaald. Herstel en bescherming van de ecologische infrastructuur is voor PHK onderdeel van het beleid. Naast de bescherming van bedreigde dan wel zeldzame dier‑ en plantensoorten moet ook de leefruimte worden beschermd. Het buitengebied wordt als verblijfsgebied meer aantrekkelijk als de open structuur meer met singels wordt afgewisseld en een meer kleinschalig landschap ontstaat dat ook de fauna ten goede komt.
De gemeente stimuleert de totstandkoming van natuurlijke oevers. Het natuurlijke licht/donker ritme ziet PHK als een natuurwaarde die door de lichtemissie van glastuinbouw niet verstoord mag worden. Verlichting van sportvelden en kassen moet getoetst worden op hun verstorend effect en aan vergunningen worden gebonden, waarbij tegen overtredingen wordt opgetreden.
Recreatie en toerisme:
Onderzoek naar mogelijkheden van kleinschalige vormen van watersport (voor de IJsselmeerkust) is wenselijk ter bevordering van de aantrekkelijkheid van ons gebied voor recreatie en toerisme.
Ondanks dat het Wieringerrandmeer niet doorgaat, biedt een verbinding tussen IJsselmeer en Amstelmeer een meerwaarde voor de regio, als voldaan wordt aan de oorspronkelijke uitgangspunten betreffende de staande mastroute, de middendoorgang en de beperkte ruimte voor bedrijvigheid.
Recreatie en toerisme mogen voor PHK niet ten koste gaan van natuur en milieu.
Volksgezondheid:
De gezondheidszorg dient ook in een dunbevolkt gebied voor alle bevolkingsgroepen goed bereikbaar te zijn. De zorg komt in de komende periode steeds meer in handen van de gemeente. Bij de overdracht van taken hoort de overdracht van geld en bevoegdheden. Eventuele bezuinigingen zullen gezocht moeten worden in het management en niet in de handen aan het bed.
Werkgelegenheid en economisch beleid
PHK streeft naar een evenwicht tussen economische en ecologische belangen.
Het gemeentelijk werkgelegenheidsbeleid stimuleert de vestiging van kleinschalige bedrijven met arbeidsintensieve, milieuvriendelijke en energiebesparende productieprocessen. Grootschalige industriële ontwikkelingen tasten het karakter van de gemeente in onaanvaardbare mate aan.
Bedrijfsterreinen zoals Robbenplaat en Agriport A7 moeten de aanwezige kwaliteiten van het gebied respecteren.
Niet grondgebonden veeteelt (bio‑industrie) pleegt een grote aanslag op natuur, landschap en milieu. Aan de vestiging van dergelijke bedrijven wordt door PHK niet meegewerkt. Bestaande bedrijven zouden moeten worden omgezet in extensieve veeteeltbedrijven.
Speerpunten:
PHK is de lokale partij die zich inzet voor een leefbare gemeente
PHK is de lokale partij die kiest voor vitale kernen
PHK is de lokale partij die bestaande kwaliteiten respecteert
PHK is de lokale partij die kiest voor kleinschaligheid
PHK is de lokale partij die kiest voor een sociale, duurzame samenleving
PHK is de lokale partij die kiest voor zonne-energie
PHK is voor een solide verenigingsleven
PHK is de lokale partij die naar u luistert
PHK is de lokale partij die uw stem verdient!