HOLLANDS KROON
Per 1 januari 2012 gaan de gemeenten Wieringermeer, Anna Paulowna, Niedorp en Wieringen op in de fusiegemeente Hollands Kroon.
Progressief Hollands Kroon( v/h Progressief Wieringermeer) is in 1989 opgericht als lokale partij waarin leden van D'66 en GroenLinks samenwerken. In de gemeente Wieringermeer is Progressief Hollands Kroon in grootte de derde partij. Na de verkiezingen in 2010 nam Progressief Hollands Kroon deel aan het College. Daarbij stond de partij naar eigen zeggen voor een open bestuursstijl en een dualistische relatie tussen raad en college.
“De raadsleden van de partij zijn gewend te luisteren naar de inwoners en hun belangen nadrukkelijk te betrekken bij de keuzen die in de lokale politiek gemaakt moeten worden”, zo vertelt de partij over zichzelf. “Ook in de nieuwe gemeente Hollands Kroon wil Progressief Hollands Kroon zich inzetten voor een leefbare gemeente. Daarbij respecteert Progressief Hollands Kroon bestaande kwaliteiten en kiest zij voor duurzaamheid en kleinschaligheid. Progressief Wieringermeer wijst dus megastallen af en kiest voor zonne-energie in plaats van landschappelijk moeilijk inpasbare windturbines Door de lijstverbinding met LADA geeft Progressief Hollands Kroon het signaal dat zij streeft naar een progressieve lokale combinatie waarin verschillen die landelijk bestaan worden overbrugd."
Hieronder lees je de reactie van Progressief Hollands Kroon op onze stellingen.
Stelling 1: De vorming van de gemeente Hollands Kroon was onontkoombaar.
Deze stelling verdient een genuanceerd antwoord. Zeker 30 gemeenten zijn kleiner dan de vier gemeenten die opgaan in Hollands Kroon. Dat was dus geen reden voor een fusie. De beperkte bestuurskracht in relatie tot de opgaven die op ons af kwamen, was daarentegen wel een argument dat pleitte voor schaalvergroting. Zo vraagt de taakstelling voor windturbines in de Noordkop meer bestuurskracht dan de huidige gemeenten kunnen leveren en meer samenwerking dan aanwezig was. Ook de problematiek rond de huisvesting van seizoenarbeiders toont dat samenwerking onontkoombaar is. Maar ook samenwerking vraagt kwaliteit en die is in de 4 gemeenten op onderdelen voor verbetering vatbaar. Progressief Hollands Kroon hoopt dat Hollands Kroon die verbetering kan realiseren.
Stelling 2: Alle vier fusiegemeenten moeten in het nieuwe gemeentebestuur goed vertegenwoordigd zijn.
In de eerste jaren zal in Hollands Kroon steeds gekeken worden of de belangen van de oorspronkelijke gemeenten wel evenwichtig worden gewogen. Zowel het College als de Raad zal erop moeten toezien dat ontwikkelingen niet leiden tot onbalans en aantasting van de harmonie. Het is van groot belang dat de inwoners de meerwaarde van de fusie daadwerkelijk ervaren.
Stelling 3: De nieuwe gemeente moet al haar energie steken in goede accommodaties voor onderwijs en verenigingsleven.
Al haar energie is misschien wat overdreven maar als aan de eigen huisvesting hoge eisen worden gesteld, kan voor de andere accommodaties niet met middelmaat genoegen worden genomen.
De overheid moet zich realiseren dat het geld door de burgers wordt opgebracht en dat burgers zich dat in de huidige tijd steeds meer bewust zijn. Daarom moet het beleid uitgaan van een lange termijn visie waarbij zo min mogelijk geld verkwist wordt. De keuzen die voor de tijdelijke huisvesting van het gemeentehuis gemaakt zijn, betekenen voor Progressief Hollands Kroon dat Hollands Kroon op dit onderdeel een valse start heeft gemaakt. Het onderwijs en het verenigingsleven geven structuur in een woonkern. Een passende accommodaties is daarom nodig voor de leefbaarheid in een kern.
Stelling 4: Hollands Kroon zal een inspanning moeten leveren om de inwoners bij het beleid betrokken te houden.
De lokale politiek ziet zich geplaagd door een afnemend draagvlak zoals o.a. uit de opkomst bij verkiezingen blijkt. Met het keurslijf aan regels dat de burger wordt opgelegd, dreigt de politiek zich van de burger te isoleren. Het doorbreken van dit isolement vraagt een cultuuromslag die niet in een paar jaar gerealiseerd kan worden. Het vraagt bestuurders die naar de burger luisteren; het vraagt ambtenaren die de burger behandelen vanuit het besef dat ze door de burger betaald worden; het vraagt volksvertegenwoordigers die beseffen dat hun mandaat beperkt is en dat verantwoording voortdurend nodig is.
Stelling 5: Hollands Kroon zal binnen afzienbare tijd overgaan in een grote Noordkop-gemeente.
Dit zal erg afhangen van de wijze waarop Hollands Kroon zich ontwikkelt. Slaagt HK erin een harmonieuze gemeente te worden met een krachtig en tegelijkertijd voor de burger toegankelijk bestuur; een gemeente die meerwaarde biedt dan wordt een verdere schaalvergroting minder waarschijnlijk. Mislukt dat proces dan sluit Progressief Hollands Kroon niet uit dat rijk en provincie de oplossing zullen zoeken in een verdere opschaling. De keuze van een locatie voor het toekomstige gemeentehuis moet daarom toekomstbestendig zijn.
Stelling 6: Wieringen, Wieringermeer, Niedorp en Anna Paulowna zullen hun identiteit behouden.
Natuurlijk zal er wel wat veranderen, zullen niet verdedigbare verschillen verdwijnen maar de mensen zullen met hun wortels aan hun woongebied verbonden blijven. De huidige verenigingen zullen blijven bestaan zolang hun leden daaraan behoefte hebben. Daarom is het koesteren van deze lokale organisaties nodig voor het behoud van de samenhang en de sociale structuur in de woonkernen. Teloorgang van de plaatselijke verenigingen betekent dat de lokale samenhang wordt aangetast, dat de gemeenschap zijn structuur en het bestuur zijn aanspreekpunten verliest.
Stelling 7: Er moeten altijd servicepunten in de oude gemeenten blijven.
Zolang de relatie met het lokale bestuur nog niet geheel via internet kan verlopen, is de bereikbaarheid van het bestuur van grote betekenis voor de inwoners. Daarbij speelt de emotie een belangrijke rol want hoe vaak bezoekt een doorsnee burger nu het gemeentehuis? In de discussie over de kloof burger – overheid is de fysieke afstand tot het gemeentebestuur echter van niet te onderschatten betekenis.
PHK wordt “ ANDERS ! ”.
In de gemeente functioneren meerdere lokale partijen die in de Raad van Hollands Kroon vertegenwoordigd zijn.
Eén van hen is de vereniging waarvan in 1989 de naam “Progressief Wieringermeer” statutair is vastgelegd.
Onder de aanduiding “Progressief Hollands Kroon” is zij de afgelopen periode actief geweest.
Op 21 maart 2018 zal zij met Dorien Sijbenga – van den Outenaar als lijsttrekker aan de verkiezing van de Raad deelnemen onder de aanduiding:
“ ANDERS ! ”
Zoals op 16 december 2017 in het interview in het NHD door Dorien Sijbenga uiteen is gezet, heeft onze partij het handelen van de gemeente als zeer teleurstellend en belastend voor de naam “Hollands Kroon” ervaren.
De kroon is immers het symbool dat onverbrekelijk is verbonden aan het predicaat
“ Koninklijk ” dat de kroondrager aan verenigingen, stichtingen, instellingen of ondernemingen kan verlenen.
Daarom heeft de partij besloten afscheid te nemen van de
aanduiding “Progressief Hollands Kroon” en aan de verkiezing mee te doen onder de aanduiding “ ANDERS ! ”.
De keuze van de aanduiding “ ANDERS ! ” betekent voor onze partij dat het gemeentelijk handelen moet veranderen; dat de lokale democratie het belang van de inwoners centraal stelt; dat een onpartijdige overheid de burger eerlijk behandelt om de burger weer vertrouwen te geven in de lokale overheid.
Het herstel van het vertrouwen van de burger in de overheid vraagt om vertrouwen in de burger. En juist op dat gebied maakt onze lokale partij het verschil.
ANDERS ! wil zich in de Raad inzetten voor een gemeente die het ANDERS doet.
Hieronder lees je de reactie van Anders! op onze stellingen.
Stelling 1: De vorming van de gemeente Hollands Kroon was onontkoombaar.
Deze stelling verdient een genuanceerd antwoord. Zeker 30 gemeenten zijn kleiner dan de vier gemeenten die opgaan in Hollands Kroon. Dat was dus geen reden voor een fusie. De beperkte bestuurskracht in relatie tot de opgaven die op ons af kwamen, was daarentegen wel een argument dat pleitte voor schaalvergroting. Zo vraagt de taakstelling voor windturbines in de Noordkop meer bestuurskracht dan de huidige gemeenten kunnen leveren en meer samenwerking dan aanwezig was. Ook de problematiek rond de huisvesting van seizoenarbeiders toont dat samenwerking onontkoombaar is. Maar ook samenwerking vraagt kwaliteit en die is in de 4 gemeenten op onderdelen voor verbetering vatbaar.
ANDERS! hoopt dat Hollands Kroon die verbetering kan realiseren.
Stelling 2: Alle vier fusiegemeenten moeten in het nieuwe gemeentebestuur goed vertegenwoordigd zijn.
In de eerste jaren zal in Hollands Kroon steeds gekeken worden of de belangen van de oorspronkelijke gemeenten wel evenwichtig worden gewogen. Zowel het College als de Raad zal erop moeten toezien dat ontwikkelingen niet leiden tot onbalans en aantasting van de harmonie. Het is van groot belang dat de inwoners de meerwaarde van de fusie daadwerkelijk ervaren.
Stelling 3: De nieuwe gemeente moet al haar energie steken in goede accommodaties voor onderwijs en verenigingsleven.
Al haar energie is misschien wat overdreven maar als aan de eigen huisvesting hoge eisen worden gesteld, kan voor de andere accommodaties niet met middelmaat genoegen worden genomen.
De overheid moet zich realiseren dat het geld door de burgers wordt opgebracht en dat burgers zich dat in de huidige tijd steeds meer bewust zijn. Daarom moet het beleid uitgaan van een lange termijn visie waarbij zo min mogelijk geld verkwist wordt. De keuzen die voor de tijdelijke huisvesting van het gemeentehuis gemaakt zijn, betekenen voor ANDERS! op dit onderdeel een valse start heeft gemaakt. Het onderwijs en het verenigingsleven geven structuur in een woonkern. Een passende accommodaties is daarom nodig voor de leefbaarheid in een kern.
Stelling 4: Hollands Kroon zal een inspanning moeten leveren om de inwoners bij het beleid betrokken te houden.
De lokale politiek ziet zich geplaagd door een afnemend draagvlak zoals o.a. uit de opkomst bij verkiezingen blijkt. Met het keurslijf aan regels dat de burger wordt opgelegd, dreigt de politiek zich van de burger te isoleren. Het doorbreken van dit isolement vraagt een cultuuromslag die niet in een paar jaar gerealiseerd kan worden. Het vraagt bestuurders die naar de burger luisteren; het vraagt ambtenaren die de burger behandelen vanuit het besef dat ze door de burger betaald worden; het vraagt volksvertegenwoordigers die beseffen dat hun mandaat beperkt is en dat verantwoording voortdurend nodig is.
Stelling 5: Hollands Kroon zal binnen afzienbare tijd overgaan in een grote Noordkop-gemeente.
Dit zal erg afhangen van de wijze waarop Hollands Kroon zich ontwikkelt. Slaagt HK erin een harmonieuze gemeente te worden met een krachtig en tegelijkertijd voor de burger toegankelijk bestuur; een gemeente die meerwaarde biedt dan wordt een verdere schaalvergroting minder waarschijnlijk. Mislukt dat proces dan sluit ANDERS! niet uit dat rijk en provincie de oplossing zullen zoeken in een verdere opschaling. De keuze van een locatie voor het toekomstige gemeentehuis moet daarom toekomstbestendig zijn.
Stelling 6: Wieringen, Wieringermeer, Niedorp en Anna Paulowna zullen hun identiteit behouden.
Natuurlijk zal er wel wat veranderen, zullen niet verdedigbare verschillen verdwijnen maar de mensen zullen met hun wortels aan hun woongebied verbonden blijven. De huidige verenigingen zullen blijven bestaan zolang hun leden daaraan behoefte hebben. Daarom is het koesteren van deze lokale organisaties nodig voor het behoud van de samenhang en de sociale structuur in de woonkernen. Teloorgang van de plaatselijke verenigingen betekent dat de lokale samenhang wordt aangetast, dat de gemeenschap zijn structuur en het bestuur zijn aanspreekpunten verliest.
Stelling 7: Er moeten altijd servicepunten in de oude gemeenten blijven.
Zolang de relatie met het lokale bestuur nog niet geheel via internet kan verlopen, is de bereikbaarheid van het bestuur van grote betekenis voor de inwoners. Daarbij speelt de emotie een belangrijke rol want hoe vaak bezoekt een doorsnee burger nu het gemeentehuis? In de discussie over de kloof burger – overheid is de fysieke afstand tot het gemeentebestuur echter van niet te onderschatten betekenis.
Per 1 januari 2012 gaan de gemeenten Wieringermeer, Anna Paulowna, Niedorp en Wieringen op in de fusiegemeente Hollands Kroon.
Progressief Hollands Kroon( v/h Progressief Wieringermeer) is in 1989 opgericht als lokale partij waarin leden van D'66 en GroenLinks samenwerken. In de gemeente Wieringermeer is Progressief Hollands Kroon in grootte de derde partij. Na de verkiezingen in 2010 nam Progressief Hollands Kroon deel aan het College. Daarbij stond de partij naar eigen zeggen voor een open bestuursstijl en een dualistische relatie tussen raad en college.
“De raadsleden van de partij zijn gewend te luisteren naar de inwoners en hun belangen nadrukkelijk te betrekken bij de keuzen die in de lokale politiek gemaakt moeten worden”, zo vertelt de partij over zichzelf. “Ook in de nieuwe gemeente Hollands Kroon wil Progressief Hollands Kroon zich inzetten voor een leefbare gemeente. Daarbij respecteert Progressief Hollands Kroon bestaande kwaliteiten en kiest zij voor duurzaamheid en kleinschaligheid. Progressief Wieringermeer wijst dus megastallen af en kiest voor zonne-energie in plaats van landschappelijk moeilijk inpasbare windturbines Door de lijstverbinding met LADA geeft Progressief Hollands Kroon het signaal dat zij streeft naar een progressieve lokale combinatie waarin verschillen die landelijk bestaan worden overbrugd."
Hieronder lees je de reactie van Progressief Hollands Kroon op onze stellingen.
Stelling 1: De vorming van de gemeente Hollands Kroon was onontkoombaar.
Deze stelling verdient een genuanceerd antwoord. Zeker 30 gemeenten zijn kleiner dan de vier gemeenten die opgaan in Hollands Kroon. Dat was dus geen reden voor een fusie. De beperkte bestuurskracht in relatie tot de opgaven die op ons af kwamen, was daarentegen wel een argument dat pleitte voor schaalvergroting. Zo vraagt de taakstelling voor windturbines in de Noordkop meer bestuurskracht dan de huidige gemeenten kunnen leveren en meer samenwerking dan aanwezig was. Ook de problematiek rond de huisvesting van seizoenarbeiders toont dat samenwerking onontkoombaar is. Maar ook samenwerking vraagt kwaliteit en die is in de 4 gemeenten op onderdelen voor verbetering vatbaar. Progressief Hollands Kroon hoopt dat Hollands Kroon die verbetering kan realiseren.
Stelling 2: Alle vier fusiegemeenten moeten in het nieuwe gemeentebestuur goed vertegenwoordigd zijn.
In de eerste jaren zal in Hollands Kroon steeds gekeken worden of de belangen van de oorspronkelijke gemeenten wel evenwichtig worden gewogen. Zowel het College als de Raad zal erop moeten toezien dat ontwikkelingen niet leiden tot onbalans en aantasting van de harmonie. Het is van groot belang dat de inwoners de meerwaarde van de fusie daadwerkelijk ervaren.
Stelling 3: De nieuwe gemeente moet al haar energie steken in goede accommodaties voor onderwijs en verenigingsleven.
Al haar energie is misschien wat overdreven maar als aan de eigen huisvesting hoge eisen worden gesteld, kan voor de andere accommodaties niet met middelmaat genoegen worden genomen.
De overheid moet zich realiseren dat het geld door de burgers wordt opgebracht en dat burgers zich dat in de huidige tijd steeds meer bewust zijn. Daarom moet het beleid uitgaan van een lange termijn visie waarbij zo min mogelijk geld verkwist wordt. De keuzen die voor de tijdelijke huisvesting van het gemeentehuis gemaakt zijn, betekenen voor Progressief Hollands Kroon dat Hollands Kroon op dit onderdeel een valse start heeft gemaakt. Het onderwijs en het verenigingsleven geven structuur in een woonkern. Een passende accommodaties is daarom nodig voor de leefbaarheid in een kern.
Stelling 4: Hollands Kroon zal een inspanning moeten leveren om de inwoners bij het beleid betrokken te houden.
De lokale politiek ziet zich geplaagd door een afnemend draagvlak zoals o.a. uit de opkomst bij verkiezingen blijkt. Met het keurslijf aan regels dat de burger wordt opgelegd, dreigt de politiek zich van de burger te isoleren. Het doorbreken van dit isolement vraagt een cultuuromslag die niet in een paar jaar gerealiseerd kan worden. Het vraagt bestuurders die naar de burger luisteren; het vraagt ambtenaren die de burger behandelen vanuit het besef dat ze door de burger betaald worden; het vraagt volksvertegenwoordigers die beseffen dat hun mandaat beperkt is en dat verantwoording voortdurend nodig is.
Stelling 5: Hollands Kroon zal binnen afzienbare tijd overgaan in een grote Noordkop-gemeente.
Dit zal erg afhangen van de wijze waarop Hollands Kroon zich ontwikkelt. Slaagt HK erin een harmonieuze gemeente te worden met een krachtig en tegelijkertijd voor de burger toegankelijk bestuur; een gemeente die meerwaarde biedt dan wordt een verdere schaalvergroting minder waarschijnlijk. Mislukt dat proces dan sluit Progressief Hollands Kroon niet uit dat rijk en provincie de oplossing zullen zoeken in een verdere opschaling. De keuze van een locatie voor het toekomstige gemeentehuis moet daarom toekomstbestendig zijn.
Stelling 6: Wieringen, Wieringermeer, Niedorp en Anna Paulowna zullen hun identiteit behouden.
Natuurlijk zal er wel wat veranderen, zullen niet verdedigbare verschillen verdwijnen maar de mensen zullen met hun wortels aan hun woongebied verbonden blijven. De huidige verenigingen zullen blijven bestaan zolang hun leden daaraan behoefte hebben. Daarom is het koesteren van deze lokale organisaties nodig voor het behoud van de samenhang en de sociale structuur in de woonkernen. Teloorgang van de plaatselijke verenigingen betekent dat de lokale samenhang wordt aangetast, dat de gemeenschap zijn structuur en het bestuur zijn aanspreekpunten verliest.
Stelling 7: Er moeten altijd servicepunten in de oude gemeenten blijven.
Zolang de relatie met het lokale bestuur nog niet geheel via internet kan verlopen, is de bereikbaarheid van het bestuur van grote betekenis voor de inwoners. Daarbij speelt de emotie een belangrijke rol want hoe vaak bezoekt een doorsnee burger nu het gemeentehuis? In de discussie over de kloof burger – overheid is de fysieke afstand tot het gemeentebestuur echter van niet te onderschatten betekenis.
PHK wordt “ ANDERS ! ”.
In de gemeente functioneren meerdere lokale partijen die in de Raad van Hollands Kroon vertegenwoordigd zijn.
Eén van hen is de vereniging waarvan in 1989 de naam “Progressief Wieringermeer” statutair is vastgelegd.
Onder de aanduiding “Progressief Hollands Kroon” is zij de afgelopen periode actief geweest.
Op 21 maart 2018 zal zij met Dorien Sijbenga – van den Outenaar als lijsttrekker aan de verkiezing van de Raad deelnemen onder de aanduiding:
“ ANDERS ! ”
Zoals op 16 december 2017 in het interview in het NHD door Dorien Sijbenga uiteen is gezet, heeft onze partij het handelen van de gemeente als zeer teleurstellend en belastend voor de naam “Hollands Kroon” ervaren.
De kroon is immers het symbool dat onverbrekelijk is verbonden aan het predicaat
“ Koninklijk ” dat de kroondrager aan verenigingen, stichtingen, instellingen of ondernemingen kan verlenen.
Daarom heeft de partij besloten afscheid te nemen van de
aanduiding “Progressief Hollands Kroon” en aan de verkiezing mee te doen onder de aanduiding “ ANDERS ! ”.
De keuze van de aanduiding “ ANDERS ! ” betekent voor onze partij dat het gemeentelijk handelen moet veranderen; dat de lokale democratie het belang van de inwoners centraal stelt; dat een onpartijdige overheid de burger eerlijk behandelt om de burger weer vertrouwen te geven in de lokale overheid.
Het herstel van het vertrouwen van de burger in de overheid vraagt om vertrouwen in de burger. En juist op dat gebied maakt onze lokale partij het verschil.
ANDERS ! wil zich in de Raad inzetten voor een gemeente die het ANDERS doet.
Hieronder lees je de reactie van Anders! op onze stellingen.
Stelling 1: De vorming van de gemeente Hollands Kroon was onontkoombaar.
Deze stelling verdient een genuanceerd antwoord. Zeker 30 gemeenten zijn kleiner dan de vier gemeenten die opgaan in Hollands Kroon. Dat was dus geen reden voor een fusie. De beperkte bestuurskracht in relatie tot de opgaven die op ons af kwamen, was daarentegen wel een argument dat pleitte voor schaalvergroting. Zo vraagt de taakstelling voor windturbines in de Noordkop meer bestuurskracht dan de huidige gemeenten kunnen leveren en meer samenwerking dan aanwezig was. Ook de problematiek rond de huisvesting van seizoenarbeiders toont dat samenwerking onontkoombaar is. Maar ook samenwerking vraagt kwaliteit en die is in de 4 gemeenten op onderdelen voor verbetering vatbaar.
ANDERS! hoopt dat Hollands Kroon die verbetering kan realiseren.
Stelling 2: Alle vier fusiegemeenten moeten in het nieuwe gemeentebestuur goed vertegenwoordigd zijn.
In de eerste jaren zal in Hollands Kroon steeds gekeken worden of de belangen van de oorspronkelijke gemeenten wel evenwichtig worden gewogen. Zowel het College als de Raad zal erop moeten toezien dat ontwikkelingen niet leiden tot onbalans en aantasting van de harmonie. Het is van groot belang dat de inwoners de meerwaarde van de fusie daadwerkelijk ervaren.
Stelling 3: De nieuwe gemeente moet al haar energie steken in goede accommodaties voor onderwijs en verenigingsleven.
Al haar energie is misschien wat overdreven maar als aan de eigen huisvesting hoge eisen worden gesteld, kan voor de andere accommodaties niet met middelmaat genoegen worden genomen.
De overheid moet zich realiseren dat het geld door de burgers wordt opgebracht en dat burgers zich dat in de huidige tijd steeds meer bewust zijn. Daarom moet het beleid uitgaan van een lange termijn visie waarbij zo min mogelijk geld verkwist wordt. De keuzen die voor de tijdelijke huisvesting van het gemeentehuis gemaakt zijn, betekenen voor ANDERS! op dit onderdeel een valse start heeft gemaakt. Het onderwijs en het verenigingsleven geven structuur in een woonkern. Een passende accommodaties is daarom nodig voor de leefbaarheid in een kern.
Stelling 4: Hollands Kroon zal een inspanning moeten leveren om de inwoners bij het beleid betrokken te houden.
De lokale politiek ziet zich geplaagd door een afnemend draagvlak zoals o.a. uit de opkomst bij verkiezingen blijkt. Met het keurslijf aan regels dat de burger wordt opgelegd, dreigt de politiek zich van de burger te isoleren. Het doorbreken van dit isolement vraagt een cultuuromslag die niet in een paar jaar gerealiseerd kan worden. Het vraagt bestuurders die naar de burger luisteren; het vraagt ambtenaren die de burger behandelen vanuit het besef dat ze door de burger betaald worden; het vraagt volksvertegenwoordigers die beseffen dat hun mandaat beperkt is en dat verantwoording voortdurend nodig is.
Stelling 5: Hollands Kroon zal binnen afzienbare tijd overgaan in een grote Noordkop-gemeente.
Dit zal erg afhangen van de wijze waarop Hollands Kroon zich ontwikkelt. Slaagt HK erin een harmonieuze gemeente te worden met een krachtig en tegelijkertijd voor de burger toegankelijk bestuur; een gemeente die meerwaarde biedt dan wordt een verdere schaalvergroting minder waarschijnlijk. Mislukt dat proces dan sluit ANDERS! niet uit dat rijk en provincie de oplossing zullen zoeken in een verdere opschaling. De keuze van een locatie voor het toekomstige gemeentehuis moet daarom toekomstbestendig zijn.
Stelling 6: Wieringen, Wieringermeer, Niedorp en Anna Paulowna zullen hun identiteit behouden.
Natuurlijk zal er wel wat veranderen, zullen niet verdedigbare verschillen verdwijnen maar de mensen zullen met hun wortels aan hun woongebied verbonden blijven. De huidige verenigingen zullen blijven bestaan zolang hun leden daaraan behoefte hebben. Daarom is het koesteren van deze lokale organisaties nodig voor het behoud van de samenhang en de sociale structuur in de woonkernen. Teloorgang van de plaatselijke verenigingen betekent dat de lokale samenhang wordt aangetast, dat de gemeenschap zijn structuur en het bestuur zijn aanspreekpunten verliest.
Stelling 7: Er moeten altijd servicepunten in de oude gemeenten blijven.
Zolang de relatie met het lokale bestuur nog niet geheel via internet kan verlopen, is de bereikbaarheid van het bestuur van grote betekenis voor de inwoners. Daarbij speelt de emotie een belangrijke rol want hoe vaak bezoekt een doorsnee burger nu het gemeentehuis? In de discussie over de kloof burger – overheid is de fysieke afstand tot het gemeentebestuur echter van niet te onderschatten betekenis.